روانشناسی کودکان

 آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند

 آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند

بچه‌دار شدن یکی از بزرگترین تغییرات زندگی است که شما تجربه خواهید کرد. این نکات باید به شما کمک کند تا آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند را پیدا کنید و با استرس جدید مقابله کنید.

مطمئناً شما اولین شخصی نیستید که بچه‌دار می‌شوید، اما پدر و مادر شدن یک نقطه عطف زندگی برای همه است. بچه‌دار شدن احتمالاً یکی از عواملی است که در زندگی تغییر ایجاد می‌کند و شما آن را تجربه می‌کنید.

در دوران بارداری اولویت‌ها، ارزش‌ها و انتظارات شما گاهی اوقات به طرز چشمگیری تغییر می‌کند. این تغییر ممکن است دیگران را غافلگیر کند از جمله: خانواده، شریک زندگی، کارفرما و دوستان شما. بدانید که طبیعی است و احتمالاً شما با طیف وسیعی از احساسات، از هیجان و شادی گرفته تا دوسوگرایی و ترس همراه خواهید بود.

شناخت دقیق احساس شما پس از ورود کودک دشوار است، بنابراین ما نکات مفیدی را برای کمک به شما و آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند در نظر گرفته‌ایم تا برای آن شرایط آماده شوید.

  • ایجاد یک طرح. بچه‌دار شدن (به ویژه فرزند اول) می تواند جهشی عظیم به سمت ناشناخته‌ها باشد و آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند را بیشتر کند. پیش‌بینی همه راه‌هایی که زندگی شما را دچارتغییر می‌کند دشوار است، اما یک چیز مسلم است زندگی شما تغییر خواهد کرد.

احساس عدم اطمینان از داشتن کودک می‌تواند باعث احساس اضطراب و استرس شود. برای تسکین برخی از استرس‌های جدید کودک، داشتن چک لیست والدین قبل از آمدن کودک به شما کمک می‌کند تا از سال اول کودک خود نهایت استفاده را ببرید.

بودجه‌ای را در نظر بگیرید، بدهی خود را پرداخت کنید و در صورت امکان ۳ تا ۶ ماه هزینه کنار بگذارید. با کارفرمای خود در مورد اینکه چه زمانی به کار خود باز می‌گردید صحبت کنید.

مهم این است که برای تغییر وتعادل در زندگی خود آماده شوید. مسئولیت‌های روزانه شما چگونه خواهد بود؟

آیا کارفرمای شما به شما اجازه یک برنامه انعطاف پذیر را می‌دهد؟ با همسرتان در مورد کارهای خانه صحبت کنید و برنامه‌ای برای آن کارها مانند، خرید مواد غذایی یا تمیز کردن خانه تهیه کنید.

داشتن یک برنامه می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های شما را کم کند و به شما احساس کنترل و آرامش دهد. البته انعطاف‌پذیری نیز مهم است. در طی چند هفته اول پس از ورود کودک شما، با تنظیم شدن با کودک تازه متولد شده، برنامه‌ها احتمالاً از دست خارج می‎شوند.

اگرچه در نظر گرفتن این برنامه‌ها به شما کمک می‌کند با سرعت بیشتری به روال عادی خود برگردید.

پدر و مادر شدن یک منحنی یادگیری است

  • آرامش داشته باشید. شما ممکن است برخی از اشتباهات والدین را مرتکب شوید. شما قرار نیست یک پدر و مادر کامل باشید، زیرا پدر و مادر کامل وجود ندارند. خوشبختانه کودکان نیازی به والدین کامل ندارند. آن‌ها به والدینی متعهد و دوست داشتنی نیاز دارند که سعی می‌کنند بهترین کار را انجام دهند و آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند را داشته باشند.

والدین شدن یک منحنی یادگیری است، گاهی اوقات یک شیب تند دارد و اگر همه چیز را ندانید اشکالی ندارد، نگران نباشید.

  • در دوران بارداری از خود مراقبت کنید. احتمالاً در طول بارداری در مورد مواردی که برای دوستان یا همکارانتان مفید بوده، توصیه‌های کاربردی بارداری را دریافت خواهید کرد، اما اهمیت مراقبت از خود و آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند را در میان همه این توصیه ها فراموش نکنید.

در دوران بارداری، خستگی جسمی می‌تواند احساس افراد را بدتر کند. حداقل چند دقیقه هر روز برای پرورش خودتان وقت بگذارید. یک چرت بزنید، به پیاده‌روی بروید، یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید، میان وعده‌های سالم تهیه کنید.

زود بخوابید و سعی کنید یک برنامه ثابت را حفظ کنید. برای کنار آمدن با چالش‌های زایمان به ذخایر جسمی و عاطفی نیاز خواهید داشت. به بارداری به عنوان زمان آمادگی عاطفی برای داشتن فرزند نگاه کنید.

  • استرس را مدیریت کنید. هنگامی که سعی می‌کنید زندگی و نقش‌های جدید خود را مرور کنید، تغییرات بارداری و نقش والدین می‌توانند باعث استرس در رابطه شوند. با خود و شریک زندگی خود صبور باشید. با هم وقت بگذرانید و صادقانه درباره امیدها و ترس‌های خود صحبت کنید و با آرامش و فراغ بال برای پدر و مادر شدن آماده شوید.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!