اختلالات

اختلال استرس بعد از سانحه

اختلال استرس بعد از سانحه

نوعی سندروم استرسی است که بعد از یک سانحه آسیب زا در شخص به وجود می آید. این طبیعی است که بعد از یک تجربه تلخ و آسیب زا دچار ترس، غم، اضطراب و قطع ارتباط با دیگران شوید. اما اگر این عارضه و ناراحتی ادامه پیدا کند شما از اختلال استرس بعد از سانحه رنج خواهید برد. ترس از امنیت در هر رویدادی موجب گسترش این اختلال می شود.

اختلال استرس بعد از سانحه

در نظر بیشتر مردم با تجاوز جنسی و سربازان آسیب دیده جنگی مرتبط است. شایع ترین علت این عارضه در بین مردان، مبارزات نظامی است. اما باید به این نکته توجه داشت که هر اتفاق یا رویداد غیر قابل کنترل و پیش بینی که به شما احساس ناامیدی و درماندگی القا کند و شما را از نظر عاطفی خرد کند می تواند باعث ایجاد اختلال استرس بعد از سانحه شود.

این رنج علاوه بر افرادی که یک حادثه آسیب آور را تجربه می کنند، می تواند تاثیر زیادی بر روی افرادی که شاهد این حادثه یا مامور برداشتن قطعات بعد از آن هستند، داشته باشد. این افراد شامل نیروهای فوریت های پزشکی یا ماموران اجرای قانون می شود.

انجام جراحی بر روی کودکان جوان برای درک این سانحه، نیز یکی از علل پیدایش استرس بعد از سانحه است.

خبر خوب برای کسانی که دچار این اختلال شده اند این است که می توانند با درمان و پشتیبانی، علائم را کنترل و خاطرات دردآور و غمگین گذشته را کاهش دهند.

اختلال استرس بعد از سانحه
اختلال استرس بعد از سانحه در روانشناسی بالینی انگلیسی با PTSD شناخته می شود.

 

 

راهکار های مقابله با اختلال استرس بعد از سانحه

درمان اختلال استرس بعد از سانحه از زیر شاخه های روانشناسی بالینی محسوب می شود. این عارضه، اتفاق ها و حوادث ناگوار گذشته را بدنبال دارد. در ادامه قصد داریم راه هایی برای مقابله با این عارضه ارائه دهیم:

  1. روی تنفس خود تمرکز کنید.

در حالت عادی ممکن است هنگام ترسیدن تنفس خود را قطع کنید و این باعث افزایش احساس ترس و وحشت می شود. پس بهتر است با شمردن 5 عدد اول، دم و بازدم را برای تمرکز بر روی تنفس انجام دهید.

  1. اشیایی که یادآور زمان حال است، با خود داشته باشید.

بعضی از افراد اعتقاد دارند هنگام وقوع فلش بک ها  ( تکرار رویداد تلخ گذشته) دیدن یا لمس کردن اشیا خاص مفید است. این شی می تواند یک کلید یا جواهر باشد. تصمیم انتخابش با شماست است.

  1. به خود تلقین کنید که در امان هستید.

بطور عادی قبل از رخ دادن فلش بک به خود بگوید که در امان است. اما فکر کردن به این روش درهنگام رخ دادن فلش بک دشوار است، پس هنگامی که احساس خوبی دارید با نوشتن یا ضبط کردن عبارات مفید به خود کمک کنید.

  1. نگه داشتن خاطرات خود

در هنگام فلش بلک با نوشتن تمام اتفاقات الگوی موجود در این تجربه ها را پیدا می شود. این کار بسیار کمک کننده است و شما علائم اولیه وقوع فلش بک هارا یاد می گیرید.

  1. امتحان کردن تکنیک های زمینی

تکنیک های زمینی بیمار را به زمین متصل و به او کمک می کند تا با فلش بک ها مقابله کند. برای استفاده از این تکنیک بهتر است محیط اطراف خود را با صدایی بلند توصیف کنید یا تعداد اشیا اطرافتان را بشمارید.

مشاهده بیشتر

دکتر مریم حسینی

دانشجوی دکتری روانشناسی عاشق روانشناسی و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا