مهارت ها

اعتماد به نفس و عوامل ایجاد آن در افراد

اعتماد به نفس و عوامل ایجاد آن در افراد

اعتماد به نفس

یا خودباوری جزء صفات روانی است که شخص دارای آن به علت تجارب قبل خود، به استعداد و توانایی خود در انجام کارها و موفقیت در آن ها‌ اعتماد و باور دارد. این ویژگی نقشی حیاتی در پیشرفت یک فرد ایفا می‌کند.

کیفیت این خصوصیت در شما چگونه است؟ هیچ چیز تا این اندازه مهم نیست که درباره‌ خودمان چه نظری داریم و چگونه می‌اندیشیم. داشتن یک دید مثبت به خود و دوست داشتن خود از مسائلی است که اغلب اگر نگوییم نایاب، بسیار کم‌یاب شده است. برای همه‌ موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اعتماد به خود را از دست داده و حس خوبی نسبت به خود نداریم. اما زمانی که عزت نفس پایین، به یک مسئله‌ی طولانی مدت تبدیل ‌شود، آثار بدی بر زندگی و سلامت روان ما جا می گذارد.

“ماریا رابینسون” می گوید: کسی نمی‌تواند به گذشته برگردد و از نو آغاز کند، اما همه قادر هستند از همین امروز شروع کنند و پایان تازه‌ای رقم بزنند. بنابراین ما می‌توانیم با ایجاد تغییرات در دیدگاه و ذهنیت‌ خود، به شکلی عمل کنیم که آثار مخرب عزت نفس پایین خود را تا جایی که ممکن است بکاهیم. محققان دریافته اند برخلاف آنچه که تصور می‌شود، اعتماد به نفس کودکان تا سن پنج سالگی به‌طور کامل شکل می‌گیرد.

آن ها می‌گویند: احساس خودباوری در کودکان در سن پنج سالگی، به لحاظ تکامل با افراد بزرگسال قابل قیاس است. تابحال تصور این بود که کودکان تا پیش از سنین دبستان نمی‌توانند نسبت به خود احساس منفی یا مثبت داشته باشند.

ارتباط میان سختگیری والدین و خودباوری افراد

روانشناسان می گویند: سخت‌گیری والدین سبب کاهش خودباوری در فرزندان می‌شود. زیرا این امر باعث ناتوانی فرد در تصمیم‌گیری  شده و او را در شرایط مختلف به چالش می‌کشد.

اعتماد به خود صفتی اکتسابی است و پایه‌های آن از ابتدای تولد در ذهن همه انسان ها بنا شده و به تدریج گسترده و عمیق می‌شود.

در بسیاری از خانواده‌های سنتی به دلیل اهمیت و اولویت داشتن حرف‌شنوی فرزندان، با ایجاد محدودیت های غیرضروری، مانع رشد اعتماد به نفس در کودکان می شوند. این رفتار باعث عدم اتکای به نفس و خودباوری در بزرگسالی فرد می‌شود.

خودباوری

مربع اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس و ارتباط با چهار پدیده
  1. باور
  2. احساس
  3. عشق
  4. رفتار

با وجود اینکه، باور مثبت نقطه آغاز اتکاء به نفس است، اما سه پدیده دیگر مانند ضلع های یک مثلث بر دو ضلع دیگر اثر گذار هستند. در حقیقت هر طرز تفکر و باور مثبتی، منجر به رفتاری مثبت می شود و بروز این رفتار، منجر به احساسی مثبت در شخص می شود.

آن باور اولیه را همین احساس مثبت تقویت کرده و باور استوار نیز موجب رفتارهای استوارتر و گسترده‌تر می شوند.

افزایش خودباوری

افزایش خودباوری با تکنیک هایی ساده

  • حالت فیزیکی بدن: سر را بالا نگه داشته، صاف بنشینید و قوز نکنید. شانه‌هایتان را کمی عقب برده تا کمرتان صاف باشد و به مخاطب خود، مستقیم نگاه کنید.
  • پوشیدن لباس مناسب: هنگامی که ظاهری مناسب دارید احساس تان هم بهتر است. اگر لباس شما و وسایل تان مناسب شما و مطابق با شغل و سبک زندگی شما بوده و باعث احساس خوب در شما شوند؛ خودباوری شما ناخودآگاه افزایش می‌یابد.
  • صحبت کردن با قاطعیت: سخنران های بزرگ با قاطعیت و اطمینان و لحنی ثابت و ریتمیک حرف می‌زنند.
  • مثبت‌اندیش بودن: انرژی مثبت سبب شکل‌گیری نتایج مثبت می‌شود. پس سعی کنید که همواره به نیمه پر لیوان توجه کنید.
  • فعال باشید: بی‌تحرکی و بیکاری، ترس و تردید می آفریند و فعال بودن اعتماد و شجاعت را افزایش می دهد.
  • همواره آماده باشید: آمادگی از ضعف در عملکرد مانع می شود. داشتن آمادگی بیش‌تر سبب افزایش اطمینان به قابلیت هایتان می شود.
  • دوست داشتن خود: تصوری که از خودتان دارید را بهبود دهید. اگر تمایل دارید در یک جمع حاضر بشوید و یا فعالیتی جدید انجام دهید و اما از انجام آن ترس دارید؛ از تکنیک‌های “ان ال پی” استفاده کنید. تصوری که از خود دارید را با یادآوری توانمندی های خود در گذشته، ویرایش کنید. می بینید که ترس شما کاهش می یابد و در نتیجه عملکرد بهتری خواهید داشت.

برچسب نزدن به خود

  • برچسب نزدن به خود: به عنوان مثال: درباره خود از کلمه های منفی به کار نبرید.
  • ارتباط با افراد با اعتماد به نفس: وقتی با اشخاص با اتکاء به نفس ارتباط بگیرید، از او تاثیر می گیرید و تقلید می کنید.
  • ورزش کنید: ورزش کردن سبب تناسب اندام و در نتیجه اتکاء به نفس می شود.
  • زندگی هدفمند: اهدافی را برای خود تعیین و مراحل دستیابی به آنها را نیز مشخص کنید. دقت کنید این اهداف لزوما نباید اهدافی بزرگ باشند می‌توانند چیزهای کوچک مانند پخت کیک یا برنامه‌ریزی برای گذران یک شب با دوستان باشد. کافیست تعدادی از آنها را انجام داده و آن ها را در لیست برنامه‌های خود تیک بزنید. تیک زدن کارها در لیست اهداف باعث افزایش خودباوری می شود.
  • پرورش اعتماد به نفس در کودکان: عامل بسیار مهم‌ برای مواجهه با چالش‌ها در سنین بزرگسالی، اتکاء به نفس است. همواره خودباوری یک فرد در دوران کودکی او شکل می‌گیرد. کودکان با اطمینان به نفس در بزرگسالی بیشتر از زندگی خود لذت می‌برند و کمتر با دچار افسردگی می‌شوند و کمبود آن در کودک سبب ناتوانی در ارتباطات اجتماعی می‌شود و فرد دچار گوشه‌گیری و انزوا می شود.

اعتماد به نفس در کودک

نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودک

  • کودک خود را حقیر و ناتوان می‌بیند.
  • ناتوانی در گرفتن تصمیم‌‌های ساده
  • ترس کودک از انجام کارهای تازه
  • علاقمندی به شباهت به دیگری
  • ناامیدی از آینده
  • زورگویی به کم سن تر از خود
  • کم صحبتی در جمع
  • استرس در مواجهه با شرایط جدید
  • میل زیاد به تشویق شدن و توجه
  • عدم توانایی در ابراز احساسات خود

تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان

  • با نوجوان‌ محترمانه برخورد کنید
  • نوجوان ‌تان را تحسین کنید
  • تا جایی که ممکن است، از نوجوان‌تان انتقاد نکنید
  • او را به انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه تشویق کنید
  • به او کمک کنید مهارت‌های دوستی را یاد بگیرد
  • به نوجوان‌تان بیاموزید بعضی چیزها واقعا مهم نیستند
  • به او بیاموزید روی توانایی‌هایش تمرکز کند
  • داشته باشد به او بیاموزید روحیه قوی‌
  • در صورت نیاز، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید
  • حامی نوجوان خود باشید.

چه عواملی موجب کاهش عزت نفس می‌شوند؟

خانواده، معلم، دوست و حتی رسانه‌ها پیام‌های زیادی به ما منتقل می‌کنند. پیام های مثبت و منفی. اما همیشه پیامی که به ما تلقین ‌کند که “تو آنطور که باید خوب نیستی” در ذهن ما ماندگارتر است. حتما این موضوع را تجربه کردید که برآوردن توقعات دیگران یا حتی خودتان بسیار دشوار است.

  • اضطرابو اتفاقات سخت زندگی، مثل بیماری‌های سخت و شدید یا از دست دادن نزدیکان
  • اندیشیدن به مسائل منفی
  • داشتن ملاک های بسیار بالا و اهداف دست‌نیافتی برای خود
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!