مهارت ها

با چه شیوه‌هایی به بهبود حافظه خود کمک کنیم؟

با چه شیوه‌هایی به بهبود حافظه خود کمک کنیم؟

این روش های ساده را برای بهبود حافظه خود امتحان کنید.

کلیدهای اتومبیل خود را پیدا نمی‌کنید؟ لیست مواد غذایی خود را فراموش کرده‌اید؟ نمی‌توانید نام مربی را که در ورزش دوست داشتید به خاطر بسپارید؟ شما تنها این مشکل را ندارید. همه گاهی اوقات چیزها را فراموش می‌کنند. هنوز هم  از دست دادن حافظه چیزی نیست که به راحتی اتفاق بیفتد.

اگرچه در مورد جلوگیری از دست دادن حافظه یا زوال عقل هیچ تضمینی وجود ندارد، اما فعالیت‌های خاصی ممکن است به این مسئله کمک کند. هفت روش ساده برای تقویت حافظه خود در نظر بگیرید.
  1. فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید، فعالیت بدنی جریان خون را در کل بدن از جمله مغز افزایش می‌دهد. این ممکن است به بهبود حافظه شما کمک کند.

برای بیشتر بزرگسالان سالم، وزارت بهداشت و خدمات انسانی حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​ مانند پیاده‌روی سریع  یا 75 دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید، مانند آهسته دویدن را توصیه می‌کند و بهتر است در طول هفته پخش شود. اگر وقت کافی برای یک تمرین کامل ندارید، پیاده‌روی‌های کوتاه را در برنامه خود قرار دهید.

  1. از نظر ذهنی فعال باشید، همان‌طور که فعالیت بدنی به فرم بدن شما کمک می‌کند، فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهنی نیز به فرم مغز شما کمک می‌کند و ممکن است از دست دادن حافظه را به تعویق بیندازد. جدول کلمات متقاطع را انجام دهید، پل بازی کنید، هنگام رانندگی مسیرهای دیگری را طی کنید، نواختن یک ساز موسیقی را بیاموزید، در گروه‌ها و کلاس‌های مختلف داوطلب شوید.
  2. معاشرت منظم داشته باشید، تعامل اجتماعی به دفع افسردگی و استرس کمک می‌کند که هر دو می‌توانند در کاهش حافظه نقش داشته باشند. به دنبال فرصت‌هایی برای جمع شدن با عزیزان، دوستان و دیگران باشید به خصوص اگر تنها زندگی می‌کنید.
  3. منظم شوید این کار نقش موثری در بهبود حافظه دارد، اگر خانه شما به هم‌ریخته باشد و یادداشت هایتان نظم نداشته باشد، احتمالاً چیزهایی را فراموش خواهید کرد. کارها، قرارها و سایر رویدادها را در یک دفترچه یادداشت، تقویم یا برنامه الکترونیکی یادداشت کنید.

لیست کارها را به روز نگه دارید و مواردی را که تکمیل کرده‌اید بررسی کنید. مکانی را برای کیف پول، کلیدها، عینک و سایر وسایل ضروری خود اختصاص دهید.

حواس پرتی را محدود کنید و کارهای زیادی را همزمان انجام ندهید. اگر بر روی اطلاعاتی که می‌خواهید حفظ کنید تمرکز کنید، بعداً احتمالاً آنها را به یاد می‌آورید. همچنین ممکن است کمک کند آنچه را که می‌خواهید حفظ کنید به یک آهنگ مورد علاقه یا مفهوم آشنا دیگر متصل کنید.

نقش خواب و تغذیه در بهبود حافظه

  1. خوب بخوابید، خواب نقش مهمی در کمک به شما در تثبیت خاطرات و بهبود حافظه دارد، داشتن خواب کافی را در اولویت قرار دهید. بیشتر بزرگسالان به هفت تا نه ساعت خواب روزانه نیاز دارند.
  2. رژیم غذایی سالم داشته باشید، یک رژیم غذایی سالم ممکن است به اندازه قلب شما برای مغز شما مفید باشد. میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل بخورید. منابع پروتئینی کم‌چرب مانند ماهی، لوبیا و مرغ‌های بدون پوست را انتخاب کنید. آنچه می‌نوشید نیز جز رژیم غذایی سالم حساب می‌شود، مصرف زیاد الکل و مواد مخدر هم می‌تواند منجر به گیجی و از دست دادن حافظه شود.
  3. شرایط مزمن را مدیریت کنید، توصیه‌های درمانی پزشک خود را برای شرایط پزشکی مانند افسردگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی و کاهش شنوایی دنبال کنید. هرچه از خود مراقبت کنید، حافظه شما نیز بهتر خواهد بود. علاوه بر این به طور منظم داروهای خود را با پزشک خود مرور کنید. داروهای مختلف می‌توانند حافظه را تحت تأثیر قرار دهند.
اگر نگران از دست دادن حافظه هستید، به خصوص اگر از دست دادن حافظه بر توانایی شما در انجام فعالیت‌های معمول روزمره تأثیر گذاشته است یا اگر متوجه مشکل کم‌شدن حافظه خود می‌شوید، با پزشک خود صحبت کنید. او احتمالاً یک معاینه بدنی انجام می‌دهد، همچنین حافظه و مهارت‌های حل مسئله شما را بررسی می‌کند.

گاهی اوقات به آزمایشات دیگری نیز نیاز است، درمان به آنچه باعث کاهش حافظه شما شده است بستگی دارد و درمان‌های موثر و به موقع به بهبود حافظه شما کمک می‌کند.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا