روانشناسی بالینی

بین بردن تفکر منفی

راهکارهایی برای ازبین بردن تفکر منفی

در حالی که بازتاب خود مفید است، نشخوار فکری مضر است. نگران بودن برای مشکلات، بزرگ نمایی بدبختی و میزبانی از مهمانی ترحم فقط ناراحتی شما را افزایش می‌دهد و تفکر منفی را گسترش می‌دهد.

شاید شما مکالمه‌ای را که با رئیس خود داشته‌اید بارها و بارها در ذهن خود تکرار کنید و هر بار که بحث خود را تصور می‌کنید برای چیزی که گفته‌اید خودتان را تنبیه می‌کنید. بارها و بارها پخش همان صحنه ترس شما را از اینکه حرف اشتباهی زده‌اید افزایش می‌دهد.

نشخوار کردن مشکل، اگر تمایل دارید که بیش از حد فکر کنید تنها نیستید، این یک مشکل رایج است که اکثر مردم در یک زمان آن را تجربه می‌کنند. اما پرداختن به اتفاقات منفی و احساسات ناراحت‌کننده برای شما خوب نیست.

سکونت در تفکر منفی منجر به مشکلات بهداشت روان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد هرچه بیشتر در مورد سختی‌ها، اشتباهات و مشکلات خود فکر کنید بیشتر احتمال دارد که افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و اضطراب را تجربه کنید.

تمرکز بر روی مشکلات خود باعث می‌شود مشکلات روانی مدت بیشتری دوام بیاورند. هرچه بیشتر به مشکلات خود فکر کنید، بازیابی سلامت روانشناختی دشوارتر است.

تفکر منفی یک چرخه سخت برای شکستن است. با گذشت زمان، نشخوار فکری به یک عادت بد تبدیل می‌شود. این می‌تواند چنان ریشه دار شود که در تغییر طرز فکر خود به مشکل بربخورید.

مطالعات نشان می‌دهد که نشخوار فکری، پریشانی عاطفی را افزایش می‌دهد که خطر ابتلا به مشکلات سو مصرف مواد یا اختلالات خوردن را افزایش می‌دهد.

چگونه متوقف شویم، اگر تمایل دارید که بر روی بدبختی خود تاکید کنید و خود را به خاطر اشتباهات خود سرزنش کنید، متعهد شوید که طرز فکر خود را تغییر دهید. تمرین و فداکاری لازم است تا نشخوار فکری را متوقف کنید، انجام این کار به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و رفتار مثمرثمرتری را انجام دهید.

تمرین‌هایی برای داشتن احساس بهتر

  1. قدرت تشخیص خود را تقویت کنید، هرچه بیشتر نشخوار کنید احتمال گیر‌افتادن در چرخه منفی که شکستن آن دشوار است بیشتر است. از عادات تفکر خود آگاه باشید و به زمان‌هایی که دائما تکرار می‌کنید و وقایع دردناک را در سر خود پخش می‌کنید، بسیار توجه کنید. هرچه سریعتر متوجه آن شوید راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که به یک چیز سازنده‌تر فکر کنید.
  2. به دنبال راه‌حل باشید، فکر کردن در مورد مشکلات مفید نیست، مگر اینکه به طور فعال به‌ دنبال راه‌حل باشید. متعهد شوید که از اشتباهات خود درس بگیرید و مشکلات خود را حل کنید تا بتوانید رو جلو حرکت کنید.
  3. برای تفکر وقت بگذارید، مغز شما به فرصتی برای پردازش مواردی که در زندگی روزمره شما هستند نیاز دارد. هر روز 20 دقیقه برای تفکر، نگرانی یا تأمل اختصاص دهید. “زمان تفکر” را در برنامه خود قرار دهید. وقتی متوجه شدید در خارج از زمان مقرر نگران هستید یا تفکر منفی به سراغ شما آمده است به خود یادآوری کنید و بگویید “بعداً به آن فکر می کنم.”

دانستن اینکه بعداً فرصتی خواهید داشت که به یک موضوع ناراحت‌کننده فکر کنید می‌تواند به شما در کنار گذاشتن آن کمک کند. رعایت محدودیت زمانی به شما کمک می‌کند تا به مشکلات سازنده‌تری فکر کنید، در عین حال مانع از مجازات شدن خود با تکرار دوباره خاطرات دردناک می‌شوید.

4- حواس خود را پرت کنید، اینکه به خود بگویید که به چیزی فکر نکنید می‌تواند نتیجه معکوس دهد و باعث می‌شود بیشتر به آن فکر کنید راه بهتر برای پرت‌کردن حواس خود و نداشتن تفکر منفی، یافتن کاری است که شما را به خود مشغول کند.

ورزش کنید، با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و در مورد موضوعی کاملاً متفاوت صحبت کنید یا یک پروژه خانگی انجام دهید. جابجایی به شما کمک می کند تا “کانال را تغییر دهید” و از فکر کردن به خاطرات ناراحت‌کننده شما جلوگیری می‌کند.

5- ذهن‌آگاهی را تمرین کنید، ذهن‌آگاهی کلید زندگی در “اینجا و اکنون” است. وقتی هوشیار باشید، در لحظه کاملاً حضور خواهید داشت، زندگی در لحظه را تجربه کنید تا از تفکر منفی خلاص شوید.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا