روانشناسی خواب

بی‌خوابی یک مشکل رایج

بی‌خوابی یک مشکل رایج

بعد از یک روز سخت و طولانی با خوشحالی به رختخواب می‌روید و به یک خواب راحت فکر می‌کنید ولی متاسفانه  شما ساعت‌ها دور خود می‌چرخید، دو ساعت قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت به خواب می‌روید. (بی خوابی یک مشکل رایج)

ده‌ها بار در طول شب بیدار می‌شوید و هر بار تلاش می‌کنید تا دوباره به خواب بروید، بسیاری از افراد با صبح زود بیدار شدن مشکل دارند و با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند. بعضی از کودکان به دلیل این مشکل نمی‌توانند در مدرسه تمرکز کنند. (بی خوابی یک مشکل رایج)

بی‌خوابی آرام‌ترین افرادرا از عصبی می‌کند و کمبود خواب می‌تواند تفکر، حل مشکلات یا حتی کار به موقع را دشوار کند.

شما مجبور نیستید با آن زندگی کنید، درمان موثر است و اغلب سریعتر از آنچه تصور می‌کنید نتیجه می‌دهد، بی‌خوابی شایع است، حدود ۱۰٪ از بزرگسالان دچار بی‌خوابی شدید هستند، نخوابیدن به ندرت نشانه یک مسئله پزشکی جدی است.

بیشتر اوقات، این یک سبک زندگی است که نشان‌دهنده عدم توانایی در آرام کردن ذهن است.

چرا این مشکل در کودکان متفاوت است؟

هم کودکان و هم بزرگسالان معمولاً با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند و در هر دو مورد، این مشکل معمولاً مسئله سبک زندگی است نه یک نگرانی جدی برای سلامتی. اما این مسئله در کودکان متفاوت است، کودکان برای رشد مغزهای قوی و سالم به خواب نیاز دارند، بچه‌های کم‌خواب ممکن است در مدرسه با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند، مسائل رفتاری خاصی را تجربه کنند و از توانایی کمتری برای یادگیری برخوردار باشند.

کودک شما در مسائل مربوط به خواب مستلزم مداخله سریع از کسی است که او را درک می‌کند، نه کسی که به شما می‌گوید اگر کودک شما از خواب می‌ترسد فرزندتان را به خواب تنبیه کنید یا او را تنها بگذارید.

بدن هر انسان به چه میزان به خواب نیاز دارد؟

به هر حال چقدر به خواب نیاز دارید؟ اکثر ما این توصیه را شنید‌ه‌ایم که به ۶-۸ ساعت خواب شبانه نیاز داریم. این گفته می‌تواند گمراه‌کننده باشد، زیرا نیازهای خواب با توجه به سن، سطح فعالیت و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است. برخی از افراد به طور طبیعی به خواب بیشتری احتیاج دارند.

افراد بسیار فعال، کسانی که دچار استرس هستند و کسانی که بیماری‌ها‌ی مزمن دارند نیز ممکن است به خواب بیشتری احتیاج داشته باشند، افرادی که بیش از یک یا دو شب بیشتر از آنچه نیاز دارند می‌خوابند، در معرض نگرانی‌های خاصی قرار دارند. کودکان ممکن است مسائل رفتاری خاصی را نشان دهند یا برای یادگیری در مدرسه دچار مشکل شوند.

 بنیاد ملی خواب توصیه‌های زیر را در مورد خواب ارائه می‌دهد:

  • نوزادان ۰-۳ ماهه: ۱۴-۱۷ ساعت
  • نوزادان ۴-۱۱ ماه: ۱۲-۱۵ ساعت
  • کودکان نوپا ۱-۲ سال: ۱۴-۱۴ ساعت
  • کودکان پیش‌دبستانی ۳-۵ سال: ۱۰-۱۳ ساعت
  • کودکان ۶ تا ۱۳ سال: ۹-۱۱ ساعت
  • نوجوانان ۱۴-۱۷ سال: ۸-۱۰ ساعت
  • بزرگسالان ۶۴- ۱۸ سال: ۷-۹ ساعت
  • سالمندان ۶۵ سال و بالاتر: ۷-۸ ساعت

قرص های خواب‌آور تنها گزینه نیستند، بسیاری از افرادی که به سختی می‌خوابند با یک پزشک صحبت می‌کنند و برای قرص‌های خواب‌آور نسخه می‌گیرند. استفاده کوتاه‌مدت از قرص‌های خواب‌آور هیچ مشکلی ندارد،  اما این داروها برای همه مناسب نیستند.

افرادی که در کوتاه‌مدت به قرص‌های خواب‌آور احتیاج دارند، باید همیشه این روش را با راهکارهای رفتاری ترکیب کنند تا ریشه مشکل را برطرف کنند.

سعی کنید با آرام‌سازی، ورزش، یوگا، دمنوش‌های گیاهی و مشاوره و رو‌ان‌درمانی خود را آرام کنید و بی‌خوابی را برطرف کنید، در نهایت به فکر داروهای خواب‌آور بیفتید خطرات استفاده از داروهای خواب‌آور ممکن زیاد باشد، صریح و صادقانه در مورد سابقه پزشکی خود با پزشک صحبت کنید زیرا ممکن است با استفاده مکرر از داروها دچار مشکلات جبران ناپذیری شوید، خواب خوب باعث سلامتی روح و جسم می‌شود پس برای داشتن روح و جسمی سالم تلاش کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!