روانشناسی اجتماعی

ترغیب چیست؟

ترغیب چیست؟

وقتی که به ترغیب فکر می کنید، چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟ ممکن است در ذهن برخی از افراد پیام های تبلیغاتی که برای فروش کالا پخش می شوند تا دیگران را متقاعد کنند، شکل گیرد. برخی دیگر به نامزد های سیاسی انتخاباتی که سعی دارند رای دهندگان را برای جمع کردن رای به نفع خود تشویق کنند، فکر کنند.

ترغیب نیروی نیرومندی در زندگی روزمره است که تاثیر بسزایی بر جامعه دارد. سیاست، تصمیمات قانونی، رسانه های جمعی، اخبار و تبلیغات همگی تحت تاثیر ترغیب هستند و هدف آن ها تشویق ما است.

به راستی ترغیب چیست؟

در ترغیب پویشی، پرلوف آن را به عنوان ” روشی نمادین در متقاعد کردن افراد در جهت تغییر نگرش یا رفتار انها حول یک موضوع خاص از طریق ارتباطات و انتقال پیام در فضای آزاد، است” تعریف می کند.

 

عناصر اصلی تشکیل دهنده تعریف ترغیب چیست؟

  • تحریک ترغیب نمادین. در این تعریف از کلمات، تصاویر، صداها و غیره استفاده می شود.
  • دربرگیرنده تلاش عمدی برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران.
  • خود ترغیب مهم و کلیدی است. مردم برای تاثیر پذیری اجبار نمی شوند؛ بلکه آنها در فضای آزاد انتخاب می کنند.
  • انتقال پیام از روش های مختلفی از جمله کلامی و غیر کلامی مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت و ارتباط چهره به چهره امکان پذیر است.

آیا فرآیند قانع سازی از گذشته تا به امروز تغییر کرده است؟

بله. در حالی که هنر و علم ترغیب از زمان یونانیان باستان مورد توجه عام و خاص بوده است، اما در مورد چگونگی وقوع آن در گذشته تا به امروز تفاوت های چشمگیری وجود داشته است.

پرلوف برای متمایز کردن اقناع مدرن و گذشته 5 روش معرفی کرده است:

  1. افزایش تعداد پیام های متقاعد کننده

به عنوان مثال برای چند لحظه به تعداد پیامی که در یک روزنامه چاپ می شود توجه کنید. یک فرد آمریکایی روزانه به طور متوسط در معرض تعداد زیادی از تبلیغات قرار می گیرد.

  1. افزایش سرعت ارتباطات و انتقال پیام

تلویزیون، رادیو و اینترنت در افزایش سرعت انتقال پیام اقناعی نقش بسزایی ایفا می کنند.

  1. متقاعد سازی تجارت بزرگی است.

علاوه بر هدفمند بودن شرکت های بزرگ تجاری برای ترغیب (مانند آژانس های تبلیغاتی، شرکت های بازاریابی و شرکت های روابط عمومی) ، بسیاری از مشاغل دیگر به  تشویق به فروش کالاها و ارائه خدمات متکی هستند.

  1. ظریف تر شدن

امروزه متقاعد کردن از ظرافت بیشتری برخوردار است. البته وجود دارند تبلیغات زیادی که از استراتژی های واضح استفاده می کنند اما پیام های ظریف و لطیفی دارند. به عنوان مثال، مشاغل گاهی اوقات با دقت زیادی از تصاویر خاصی برای تحریک بینندگان به خرید محصولات و خدمات برای دستیابی به سبک زندگی پیش بینی شده، استفاده می کنند.

  1. پیچیدگی بیشتر

امروزه تعداد مصرف کنندگان بیشتر شده است. آنها برای انتخاب خدمات مورد نظر خود می توانند از گزینه های بیشتری استفاده کنند. بنابراین بازاریابان هنگام انتخاب رسانه و پیام متقاعد کننده خود باید صرفه جو تر باشند.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا