روانشناسی مشاوره

تغییر مثبت و اعتلای روحی

تغییر مثبت و اعتلای روحی

در اینجا نکاتی برای کنار آمدن با تغییر مثبت و بزرگ در زندگی خود و بیرون آمدن فرد بهتری برای آن آورده شده است.

  1. تصدیق کنید که همه چیز در حال تغییر است، گاهی اوقات چنان درگیر تغییر می‌شویم که مقابله با آن را به تعویق می‌اندازیم. انکار، نیرویی قدرتمند است و از بسیاری جهات از ما محافظت می‌کند. با این حال، بیرون رفتن از آن و گفتن با خود ، “که همه چیز تغییر می‌کند، و اشکالی ندارد” می‌تواند استرس ناشی از آن را کاهش دهد.
  2. دریابید که حتی تغییر مثبت و خوب نیز می‌تواند باعث استرس شود، گاهی اوقات هنگامی که افراد دچار تغییر مثبت زندگی می‌شوند، مانند فارغ التحصیلی یا بچه‌دار شدن، استرس زیادی را احساس می‌کنند یا حتی دچار وحشت می‌شوند.

پس به‌خاطر داشته باشید که تغییر مثبت می‌تواند باعث ایجاد استرس شود، استرس فقط روش واکنش بدن شما به تغییر است. اشکالی ندارد اگر حتی اتفاق خوبی افتاده استرس داشته باشید، در واقع طبیعی است.

(اگر به تازگی بچه‌دار شده‌اید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا ممکن است افسردگی پس از زایمان تجربه را کنید صحبت کنید).

  1. تا حد ممکن برنامه منظم خود را حفظ کنید، هرچه تغییر بیشتر اتفاق بیفتد، مهم است که نظم را در برنامه خود رعایت کنید، تا آنجا که برای شما ممکن است. داشتن برنامه‌های ثابت، مثل هر روز صبح راه رفتن با سگ، به برنامه شما نظم می‌دهد. نظم یادآوری این است که بعضی چیزها هنوز هم مثل هم هستند و به مغز شما کمی استراحت می‌دهد. بعضی مواقع که تغییرات زیادی را پشت سر می‌گذارید، به شما کمک می‌کند تا کارهای روزمره خود را یادداشت کرده و بررسی کنید.
  2. سعی کنید تا حد ممکن غذای سالم بخورید، هنگامی که تغییر اتفاق می‌افتد، بسیاری از ما تمایل به مصرف کربوهیدرات‌ها، نان، کلوچه، کیک و … داریم. این ممکن است به این دلیل باشد که خوردن کربوهیدرات باعث افزایش سروتونین می‌شود، یک ماده شیمیایی مغز که ممکن است در هنگام تغییر (استرس) تا حدی تخلیه شود.

تاثیر تغذیه و ورزش بر تغییرات بزرگ

اشکالی ندارد که خودتان را با غذاهای راحت و معتدل آرام کنید. یک راه برای پیگیری و کنترل آنچه می‌خورید نوشتن آن است. می‌توانید این کار را در یک دفترچه یادداشت انجام دهید یا از یک برنامه استفاده کنید. وقتی می‌بینید که چه می‌خورید، باعث می شود که یک قدم عقب بروید. (اگر سابقه اختلالات خوردن دارید، توصیه نمی‌شود آنچه می‌خورید را یادداشت کنید.) همچنین اگر بیش از حد از الکل یا سایر مواد در هنگام استرس استفاده می‌کنید، به عواقب آن توجه کنید.

  1. ورزش کنید، ورزش منظم می‌تواند بخشی از برنامه شما باشد. اگر در حال حاضر ورزش بخشی از برنامه معمول شما نیست، سعی کنید آن را اضافه کنید. تحقیقات نشان داده است که انجام ورزش دو تا سه بار در هفته به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

حتی راه رفتن در اطراف خانه یا آپارتمان شما نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. (قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.) به یاد داشته باشید، نیازی به انجام حرکات ورزشی سخت ندارید. فقط بیرون بروید و حرکت کنید خواهید دید که در بسیاری از مواقع انگیزه شما در حین فعالیت بالا می‌رود.

6.برای تغییر مثبت به دنبال پشتیبانی باشید، هیچ‌کس تنها زندگی را پشت سر نمی‌گذارد. خوب است که درخواست کمک کنید. این نشانه این است که شما خودتان را به اندازه کافی می‌شناسید و به کمک نیاز دارید.

به دوستان یا اعضای خانواده مورد اعتماد خود فکر کنید و از آن‌ها کمک بخواهید. ممکن است همسایه‌ای که در گذشته از شما کمک خواسته است، حالا او بتواند به شما کمک کند.

مشاوره و مشورت کردن تاثیر مستقیمی بر تغییر مثبت و کاهش استرس ناشی از تغییرات دارد.

در اینجا نکاتی برای کنار آمدن با تغییر مثبت و بزرگ در زندگی خود و بیرون آمدن فرد بهتری برای آن آورده شده است.

  1. تصدیق کنید که همه چیز در حال تغییر است، گاهی اوقات چنان درگیر تغییر می‌شویم که مقابله با آن را به تعویق می‌اندازیم. انکار، نیرویی قدرتمند است و از بسیاری جهات از ما محافظت می‌کند. با این حال، بیرون رفتن از آن و گفتن با خود ، “که همه چیز تغییر می‌کند، و اشکالی ندارد” می‌تواند استرس ناشی از آن را کاهش دهد.
  2. دریابید که حتی تغییر مثبت و خوب نیز می‌تواند باعث استرس شود، گاهی اوقات هنگامی که افراد دچار تغییر مثبت زندگی می‌شوند، مانند فارغ التحصیلی یا بچه‌دار شدن، استرس زیادی را احساس می‌کنند یا حتی دچار وحشت می‌شوند.

پس به‌خاطر داشته باشید که تغییر مثبت می‌تواند باعث ایجاد استرس شود، استرس فقط روش واکنش بدن شما به تغییر است. اشکالی ندارد اگر حتی اتفاق خوبی افتاده استرس داشته باشید، در واقع طبیعی است. (اگر به تازگی بچه‌دار شده‌اید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا ممکن است افسردگی پس از زایمان تجربه را کنید صحبت کنید).

  1. تا حد ممکن برنامه منظم خود را حفظ کنید، هرچه تغییر بیشتر اتفاق بیفتد، مهم است که نظم را در برنامه خود رعایت کنید، تا آنجا که برای شما ممکن است. داشتن برنامه‌های ثابت، مثل هر روز صبح راه رفتن با سگ، به برنامه شما نظم می‌دهد. نظم یادآوری این است که بعضی چیزها هنوز هم مثل هم هستند و به مغز شما کمی استراحت می‌دهد. بعضی مواقع که تغییرات زیادی را پشت سر می‌گذارید، به شما کمک می‌کند تا کارهای روزمره خود را یادداشت کرده و بررسی کنید.
  2. سعی کنید تا حد ممکن غذای سالم بخورید، هنگامی که تغییر اتفاق می‌افتد، بسیاری از ما تمایل به مصرف کربوهیدرات‌ها، نان، کلوچه، کیک و … داریم. این ممکن است به این دلیل باشد که خوردن کربوهیدرات باعث افزایش سروتونین می‌شود، یک ماده شیمیایی مغز که ممکن است در هنگام تغییر (استرس) تا حدی تخلیه شود.
مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا