مهارت ها

راهکارهای ارائه حمایت عاطفی

راهکارهای ارائه حمایت عاطفی

لحظه‌های زیادی وجود دارد پر از اتفاق‌های بزرگ و کوچک، وقتی شخصی که دوستش داریم درد دارد یا ناراحت است و تمایل طبیعی ما کمک کردن است. با این حال برای بسیاری از ما پیش آمده است که وقتی کسی به ما مراجعه می‌کند، مکث می‌کنیم و نمی‌دانیم که چگونه بهترین پاسخ را بدهیم. یا سراغ چیزی می‌رویم که بهتر می‌دانیم، معمولا مشاوره می‌دهیم.

متأسفانه توصیه و نصیحت به عنوان یک راهکار برای زمانی که یکی از عزیزان شما ناراحت است معمولاً نتیجه معکوس می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد درحالی که بیشتر افراد مشاوره می‌دهند ولی افراد خواستار حمایت عاطفی هستند.

پیام‌ها و رفتارهایی وجود دارد که می‌توانید در این شرایط استفاده کنید و موفقیت شما را دو چندان می‌کند. حالا بگوییم که چرا توصیه‌ها نتیجه معکوس می‌دهد، برای شما که هنوز فکر می‌کنید حل مشکل بهترین راه حل برای پایان دادن به درد است.

سپس الگویی برای آنچه بهتر است انجام دهید و برخی از رفتارهایی که باید از آنها اجتناب کنید بیان می‌شود.

چرا مشاوره نتیجه معکوس می دهد؟

برای شما پیش آمده است که دوست یا شریک عاشقانه شما با مشکلی به سراغ شما می‌آید، آن‌ها ناراحت هستند و شروع به توضیح وضعیت می‌کنند. همانطور که گوش می‌دهید کاملاً مشخص است که مشکل چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد.

بنابراین هنگامی که آنها صحبتشان به انتها می‌رسد شما راه‌حل های زیادی را ارائه می‌دهید. نیت شما خوب است اما به نظر نمی‌رسد طرف مقابل شما بپذیرد او حتی ممکن است جمله‌ای مانند “شما من را نمی‌فهمید!” بیان کنند.

تحقیقات به طور مداوم نشان می‌دهد که حل مشکل یا مشاوره هنگام ناراحتی کسی به ‌ندرت مورد استقبال قرار واقع می‌شود. دلیل اول احتمالاً این است که فرد ناراحت فقط می‌خواهد مورد حمایت عاطفی قرار بگیرد، حتی ممکن است راه‌حلی نخواهند و در این شرایط نصیحت و توصیه کردن نادرست است، مگر اینکه کسی بگوید ، “به نظر شما من چه کاری باید انجام دهم؟”یا چیزی مشابه این جمله.

آن‌ها نمی‌خواهند شما مشکل آنها را حل کنید بلکه به حمایت عاطفی نیاز دارند.

وقتی عزیزی برای حمایت عاطفی به شما مراجعه می‌کند، شما بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که احساسات او را به روشنی تأیید کنید. اعتبار سنجی، تایید و شناخت افکار، احساسات و دیدگاه‌های شخص است.

این بدان معنا نیست که ما باید تمام حرف‌های او را بپذیریم اما اگر به شخص مقابل اهمیت می‌دهیم باید صریحاً نحوه مشاهده وضعیت وی و واکنش او را بپذیریم.

چرا اعتبار‌سنجی درست عمل می‌کند؟

این ساده ترین راه برای انتقال مهمترین پیام‌های حمایت عاطفی است باید بگوییم من شما را می‌بینم، می‌فهمم، به شما اهمیت می‌دهم و برای کمک به شما اینجا هستم. وقتی افراد دچار استرس می‌شوند، توانایی‌های آن‌ها برای تفکر منطقی در حل مشکلات دچار مشکل می‌شود.

آنچه واقعاً به آن نیاز دارند احساس شنیدن و درک شدن است وقتی احساسات و استرس منفی تأیید شوند، چرخه بهبودی شروع می‌شود و افراد کمی آرام می‌گیرند و حالشان بهتر می‌شود.

اعتبار صریح و روشن چگونه است؟ ممکن است به همین سادگی باشد که به چشم کسی نگاه کنید و بگویید: “من می‌فهمم که چقدر این مسئله  ناراحت کننده است.” مثالهای دیگر را در زیر مشاهده کنید:

“” من می بینم که شما بسیار (عصبانی ، ناراحت و …) هستید. ”

  • “چه وضعیت ناامیدکننده‌ای است.”
  • “وای، این باید واقعاً سخت باشد.”

اعتبار‌سنجی همچنین می‌تواند به صورت گوش دادن فعال و نشان دادن علاقه مانند موارد زیر باشد:

  • “آنچه می شنوم که شما می‌گویید واقعا تلخ است.” یا “آیا درست است که وقتی این اتفاق افتاد ، شما احساس درد کردید؟” بگو بیشتر توضیح بده من گوش می‌کنم. این مسائل یعنی همدلی کردن و پذیرش بدون قید و شرط بهتر از هر مشاوره‌ای می‌تواند حال افرادی را که نیاز به حمایت عاطفی دارند بهبود بخشد.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!