مهارت ها

خودباوری و پذیرفتن نقاط قوت و ضعف

خودباوری و پذیرفتن نقاط قوت و ضعف

آیا وقتی با مانعی روبرو هستید عقب نشینی می‌کنید و برای رسیدن به اهداف خود مبارزه نمی‌کنید یا اینکه با چالشی روبرو می‌شوید؟ آیا شما مانند موتور کوچکی هستید که می‌تواند دائماً به خود بگوید: “فکر می‌کنم می‌توانم، فکر می‌کنم می‌توانم!” یا به خودباوری اجازه کنترل خود را می‌دهید؟

آیا در مقابل سختی استقامت می‌کنید یا احساس می‌کنید در رسیدن به موفقیت ناتوان هستید؟

سوالاتی از این دست در درک ما از خودکارآمدی نقش اساسی دارند. چه کسی می‌شویم و چه چیزهایی را در زندگی به دست می‌آوریم عمدتاً نتیجه همان چیزی است که ما تصمیم می‌گیریم در مورد توانایی خود باور کنیم؟

هنگامی که ذهنتان‌ به شما می‌گوید فکر نکنم بتوانم موفق شوم، در واقع دارید به خودتان می‌گویید به خودم اعتماد کافی ندارم که بتوانم مطالعه کنم، یاد بگیرم، بیاموزم و هر آنچه برای تحقق رویاهایم لازم دارم انجام دهم هر چه به اراده خودتان اعتماد بیشتری داشته باشید

اعتماد به نفس زیادی در خود احساس خواهید کرد، داشتن خودباوری یعنی اینکه به خودتان اعتماد داشته باشید که می‌توانید ترس‌های خود را کنار بگذارید و تسلیم نشوید.

روانشناسی به ما می‌آموزد که اعتقاد به خود شخص اهمیت دارد. با این حال، این فقط گزاره‌ای نیست که به طور تصادفی در کتاب‌های خودباوری و گفتگوهای کاربردی به کار رفته است.

آلبرت بندورا، در نظریه شناخت اجتماعی خود، باور هر فرد نسبت به خودش را اعتقادی كه شخص به توانایی خود در موفقیت در انجام یك كار یا رسیدن به هدفی دارد، تعریف كرد.

توانایی خود را باور کنید، از نظر بندورا، نگرش ها، شناخت، اعتقادات و توانایی‌های ما در سیستم خود مهم هستند. این سیستم به تعیین چگونگی درک موقعیت‌ها کمک می‌کند. همچنین به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که چگونه رفتار ‌کنیم، چگونه پاسخ دهیم یا در برابر این شرایط متفاوت چگونه واکنش نشان دهیم.

بنابراین خودکارآمدی بخشی از این سیستم است زیرا اعتقاد ما به توانایی‌های ما این است که برای رسیدن به یک نتیجه یا هدف مطلوب، اقدام مشخصی انجام دهیم.

از زمانی که بندورا کشف پیشگامانه خود را در قالب مقاله خودکارآمدی به سوی نظریه یکپارچه تغییر رفتار منتشر کرد، موضوع بسیار مورد مطالعه قرار گرفته و به عنوان راهی برای نشان دادن تأثیر آن بر وضعیت‌های روانی، روند رفتاری در بین روانشناسان و مربیان مورد استفاده قرار گرفته است.

همه افراد یک هدف یا رویایی دارند که می‌خواهند در زندگی به آن برسند، اما همانطور که می‌گویند “گفتن راحت‌تر از عمل است”. خودکارآمدی نشان می دهد که چگونه قادر به دستیابی به این اهداف هستیم.

تاثیر اعتماد به نفس بر خودکارآمدی

تلاش کنید: خودباوری بر روی رفتارهای رفتاری، انگیزه، الگوهای فکری، پاسخ های موقعیتی، انتخاب در رفتار، بهره‌وری در محل کار یا دانشگاهیان و همچنین ایده فرد در مورد سرنوشت تأثیر می‌گذارد.

افرادی که سطح بالایی از خودکارآمدی دارند چالش ها و مشکلات را فرصت هایی برای یادگیری و رشد می‌دا‌نند در حالی که افرادی که سطح پایین خودکارآمدی دارند هدفشان جلوگیری از مشکلات است.

کسانی که سطح بالایی از خودکارآمدی دارند از توانایی خود برای دستیابی به موفقیت اطمینان دارند در حالی که افرادی که دارای سطح پایین خودکارآمدی هستند اعتماد به نفس کافی ندارند، به خود اطمینان ندارند و به توانایی‌های خود شک دارند.

آیا همواره از هر آنچه انجام می‌دهیم نتیجه مطلوب می‌گیریم؟ مسلما پاسخ منفی است. ما باید در انجام هر کاری هر چه که در توان داریم را انجام دهیم و از پای ننشینیم.

خیلی از افراد باور داشتن نسبت به خود را با غرور یکی می‌دانند در صورتی که خودباوری یعنی باور داشتن به خود و توانایی‌ها و استعدادها و تلاش برای تقویت و بهبود آن و پذیرفتن نقاط ضعف خود، ولی غرور یعنی بخواهید به دیگران ثابت کنید که از آنها بهتر و برترید،

در نتیجه اگر دنبال زندگی سالم، موفق و توام با آرامش هستید خود را باور داشته باشید.

مشاهده بیشتر

دکتر مریم حسینی

دانشجوی دکتری روانشناسی عاشق روانشناسی و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا