روانشناسی مشاوره

درد دل کردن و حل مشکلات

درد دل کردن

درد دل کردن یکی از کارهایی است که ما هنگامی که دچار مشکل هستیم انجام می دهیم .شعار سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۱۷ این است: بامن سخن بگو

به یاد بسپارید بسیاری از مشکلات با گفت وگو کردن پیرامونش حل میشوند .درددل به این معنی است که ما در باره مشکلات  دغدغه ها آرزو ها وچیزهایی که برایمان چالش برانگیز است با دیگران گفت وگو میکنیم .

بیشتر مردم پس از درددل کردن احساس میکنند که سبک شده اندواز شدت اندوهشان کاسته شده است . پس هنگامی که ما احساسات ومشکلاتمان را برای کسی بازگو میکنیم بخشی از مشکلاتمان که همان فشارهای روانی است کاهش می یابد .پس بیاد داشته باشید با درددل کردن میتوانیم راهکار برخی از مشکلاتمان رابیابیم وبرای حل آنها از دیگران کمک بگیریم .

با کسی درددل کنید که شما را قضاوت وداوری نکند ..قضاوت وداوری شدن از سوی دیگر به مشکلات فرد می افزاید وبه گوشه گیری ومنزوی شدن می انجامد .با کسانی درددل کنید که نسبت به شما آگاهی دارند .راز داری اصل دیگری است که باید در هنگام درددل کردن به آن توجه کنید . درباره چیزهایی که به آنها می گویید مطمین باشید که با دیگران سخنی از آن نمی گویند.

خود داری از گفت وگو کردن وسکوت زمینه ساز پیچیده تر شدن مشکلات خواهد شد .برخی از مردم معتقدند که درددل کردن مشکلات را برطرف نمی کند بلکه بر شدت آن می افزاید .این دیدگاه نادرست است ودر برخی از روانشناسان هم چنین باور نادرستی دیده میشود .به کمک درددل کردن فرد میتواند به ارزیابی وضعیت کنونی خودش بپردازد تا اگر توانایی حل مشکلش را نداشت از روانشناس کمک بگیرد .

روانشناس میتواند بهترین گزینه برای درددل کردن باشد چون یک روانشناس خوب شنونده ای فعال است وشما را قضاوت نمی کند ،رازدار است وتلاش میکند راهکارهای خوبی را برای مشکلاتتان نشانتان بدهد .

آیا درددل کردن نیازمند مهارت است ؟

فردی را تصور کنید که هر وقت شما را می بیند شروع به گلایه وشکایت از زمین وزمان میکند دائما از چیزهای آزار دهنده وناراحتی ها ومشکلاتش صحبت می کند فضایی منفی وافسرده وار ایجاد میکند .پس از پایان این مکالمه چه احساسی خواهید داشت ؟

آیا حاضر به ادامه این هم صحبتی هستید ؟با توجه به این مثال بهتر است قبل از درددل کردن با دیگران نکاتی را مورد توجه قرار دهید تا شانس خود را برای همدلی وهمدردی کردن از جانب آنها افزایش دهید .

۱- در موقعیت مناسب درددل کنید پس کاملا قابل پیش بینی است که در فضای مهمانی وجشن ویا محیط کار درددل کردن با افراد با شکست مواجه میشود .

۲- از احساسات وشرایط تان صحبت کنید اما غر نزنید .یکی از تفاوتهای اساسی غر زدن با درد دل کردن آن است که که درد دل کردن با جست وجوی راه حل همراه است .

۳-شرایط روحی طرف مقابلتان را در نظر بگیرید .

۴- از دیگران بخاطر گوش شنوای شان تشکر کنید .

۵- توانایی همدردی کردن را در خودتان تقویت کنید .درد دل کردن جاده ای کاملا دو طرفه است ودوستانتان نیز نیازمند این هستند که در موقع لزوم سفره ی دلشان را باز کنند وشما را همدم خوبی برای احساساتشان بیابند .برای این منظور میتوانید مهارتهای گوش دادن فعال وانعکاس احساس را تمرین کنید تا به شنونده وهمدمی خوب تبدیل شوید .

درد دل کردن با چه افرادی ممنوع است ؟

-همکار -مدیر -شریک کاری

در حقیقت مناسبات کاری از فضایی کاملا متفاوت با مناسبات عاطفی وشخصی شما برخوردارند واز بین رفتن مرزهای کاری وشخصی میتواند شما را با مخاطراتی آزار دهنده مواجه کند .

-همه دوستان وآشنایان

بهتر است یکی از دوستان صمیمیتان را مخاطب درد دلهایتان قرار دهید واز این طریق حریم شخصیتان را بیشتر حفظ کنید .

-درد دل کردن با افرادی که فاقد حس همدردی کردن هستند اوضاع را بهتر نمیکند بلکه میتواند شما را سرشار از خشم  تنهایی  ودرک نشدن کند .حتی اگر همسر یا نزدیکترین فرد زندگیتان باشد .این کار میتواند از طریق مراجعه به مشاور ویا روانشناس صورت گیرد .

– لازم به ذکر است که بدانیم تفاوت همدلی وهمدردی چیست؟

همدردی وهمدلی با هم تفاوت دارد .همدردی به شخص دیگر کمک میکنیم تا خود را تخلیه کند .اما در همدلی خوب به سخنان شخصی که مشکل دارد گوش میدهیم وبه وی کمک میکنیم ودر واقع همدلی یعنی خود را جای دیگران قرار دادن  یعنی حس کردن خشم  ترس  وسردرگمی چنان که انگار حس خودتان بوده بدون اینکه خشمگین شده  بترسید ویا سردر گم شوید .

افراد همدل به جای ترحم ودلسوزی با خوب گوش کردن ، با نوجه واحترام به طرف مقابل ، قضاوت نکردن ، تمرکز بر پیام وتلاش برای درک آن ،توجه وتمرکز بر محتوای پیام واحساس نهفته در پیام ،با شخصی که درد دل میکند همراه می شوند.

همدلی افراد را قادر میسازد خود را بجای دیگران گذاشته وبی آنکه دچار همان احساسات شوند احساسات وهیجانات طرف مقابل را درک ودریافت میکنند .افرادی که از مهارت همدلی برخوردارند نحوه برخورد مناسبی با فرد آسیب دیده دارند ومیتوانند با پیشنهادات وتوصیه های خویش آنان را در مقابله با مشکلات حمایت کنند .

در همدردی افرادبر عواطف واحساسات طرف مقابل تمرکز کرده ورفتاری حاکی از ترحم ودلسوزی ابراز میکنند.آنها این پیام را به فرد آسیب دیده انتقال می دهند که صادقانه به صحبت های او توجه دارند این افراد از احساسات طرف مقابل دچار تاثر شده وبر احساسات وعواطف او متمرکز میشوند .

این حالات ورفتارها گاهاممکن است حس تحقیر شدن را به فرد مقابل القا کند.هم چنین میتواند حاوی این پبام باشد که شنونده فرد ضعیفی است که به جای دریافت ودرک پیام تنها تحت تاثیر احساسات قرار گرفته است .

برای همدردی وهمدلی چاره ای جز مهربانی نبست .

ودر آخر   هروقت به سر بالایی های زندگی رسیدیم ونفس مان به شماره افتاد به خودمان نوید بدهیم که خدا می خواهد روی ما کار ویژهای انجام دهد تا برای مرحله بعد آماده شویم .این نگاه میتواند صبوری های ما را اضافه کرده و قدم های ما را برای ادامه راه محکم کند .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!