روانشناسی اجتماعی

راه‌های کنترل استرس دانشجویی

راه‌های کنترل استرس دانشجویی

استرس دانشجویی می‌تواند توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود، از جمله:

  • تنهایی، دلتنگی یا مشکلات در روابط
  • تلاش برای پس‌انداز پول یا مقابله با بدهی
  • ندانستن چگونگی ایجاد تعادل بین کار و مطالعه
  • نگرانی در مورد امتحانات
  • نوشتن مقاله یا پایان‌نامه
  • استفاده مضر از الکل یا مواد مخدر یا ترک آن.

تعدادی واکنش متداول به شرایط استرس‌زا از جمله موارد زیر وجود دارد:

  • رفتاری، این موارد می‌تواند شامل اجتناب یا فرار از وضعیت و روی آوردن به الکل یا مواد مخدر، تغییر اشتها یا عدم توانایی در تمرکز باشد.
  • از نظر جسمی، ممکن است افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزش، سردرد و یا ممکن است تنفس بیش از حد داشته باشید.
  • روانشناختی، استرس می تواند منجر به ترس، وحشت و احساس اتفاق بدی شود.

سازوکارهای مقابله ای موفق برای همه متفاوت است، اما اگر فشار روحی روی سلامتی ذهنی شما تأثیر می‌گذارد راهکارهای زیر را امتحان کنید.

پذیرفتن اینکه استرس دارید و می‌خواهید به خود کمک کنید اغلب اولین قدم برای احساس بهتر شدن است.

ورزش، لازم نیست به جلسات بدن‌سازی خسته‌کننده بروید، شما فقط باید ضربان قلب خود را تند کنید، به عنوان مثال با پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری.

گلین ویلیامز، پزشک ارشد رفاه در دانشگاه غرب انگلیس می‌گوید: “ورزش می‌تواند برای ذهن و بدن بسیار مفید باشد.””ورزش منظم باعث ترشح اندورفین می‌شود، هورمون‌های خوب که می‌توانند به کاهش تنش کمک کنند و به ذهن اجازه می‌دهند تا به غیر از نگرانی‌ها، روی چیز دیگری تمرکز کند.”

تاثیر ورزش بر استرس دانشجویی

“تحقیقات نشان داده است که ورزش به اندازه درمان‌های گفتاری یا ضد افسردگی در درمان علائم افسردگی و استرس دانشجویی و هرگونه استرسی موثر است، اگر می‌خواهید حرکت کنید و از استرس دانشجویی رها شوید ببینید چه برنامه‌هایی در دانشگاه شما موجود است و با باشگاه‌ها و انجمن‌ها‌ی مختلف خود را سرگرم کنید.

معمولاً فعالیت‌های گسترده‌ای از پیاده‌روی تا رقص، بسکتبال، بوکس و ورزش‌های رزمی تا یوگا در این موسسات ارائه می‌شود.

با دیگران حرف بزنید، انزوا می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر شادی شما بگذارد. گلین توصیه می‌کند: “پذیرفتن اینکه ممکن است به کمک نیاز داشته باشید، اولین قدم برای احساس بهتر شدن است.”

با دوستان و خانواده خود صحبت کنید، آن‌ها بهترین شناخت را از شما دارند و بیشترین اهمیت را به شما می‌دهند علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که معاشرت با یک دوست فقط یک بار در هفته می‌تواند میزان استرس شما را کاهش دهد و روحیه شما را به اندازه درمان یا مشاوره بهبود بخشد.

شارلوت پیشنهاد می‌کند: “به یک دوست خود سر بزنید و در مورد مشکلاتی که با آن روبرو هستید به آنها بگویید و سپس از آن‌ها در مورد چیزهای خوب زندگی خود بگویید، از آنها بخواهید تا به شما کمک کنند تا دیدگاهی کسب کنید.

اشتراک مشکلات می‌تواند به درمان استرس دانشجویی کمک کند. از دوستانتان بخواهید که ابتدا گوش دهند و سپس به شما کمک کنند تا زاویه دیگری نسبت به مسائل داشته باشید.

با خدمات مشاوره دانشگاه خود وقت بگیرید. اکثر موسسات این موارد را دارند و در صورت نگرانی، استرس یا ناراحتی از هر چیزی باید اولین مرکز تماس شما باشند.

آنها یک گوش شنوا را فراهم می‌کنند و می‌توانند شما را به خدمات تخصصی هدایت کنند و در صورت لزوم پشتیبانی ویژه‌ای ارائه می‌دهند. اکثر دانشگاه‌ها گروه‌های مشاوره و پشتیبانی رایگان را ارائه می‌دهند.

حفظ روتین خواب از اهمیت بالایی در سلامت روان و کنترل استرس برخوردار است.

مدیریت زمان، افراد معمولاً وقتی احساس کنند که وقتشان برای انجام کاری که زمان مشخصی داشته است رو به اتمام است دچار استرس می‌شوند. با این حال تکنیک‌های ساده مدیریت زمان می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس آرامش و تمرکز کنید.

سعی کنید یک برنامه کاری مدون ایجاد کنید، وظایف خود را به چند قسمت قابل کنترل تقسیم کنید و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. کار خود را به کارهای فوری و غیر فوری، کارهای مهم و غیر مهم تقسیم کنید.با استفاده از این راهکارها می‌توانید از استرس دانشجویی بکاهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!