مهارت ها

رشد صبر

فواید رشد صبر

یک چالش برای اکثر ما، توانایی تحمل، انتظار، تأخیر یا ناامیدی بدون تحریک و ناراحتی است. صبر قادر است احساسات یا انگیزه‌های شما را کنترل کرده و در مواجهه با شرایط دشوار یا ناامیدکننده با آرامش پیش ببرد، کمی از فواید صبوری صحبت کنیم.

  1. سطح استرس را کاهش می‌دهد و شما را به یک فرد شاد و سالم تبدیل می‌کند. هنگامی که صبر را یاد می‌گیرید و تمرین می‌کنید آنقدر عصبانی، مضطرب و خسته نمی‌شوید. شما با صبوری می‌توانید احساسات خود را کنترل ‌کنید و به تبع آن در موقعیت بهتری قرار می‌گیرید و با خیال راحت و با آرامش می‌توانید با شرایط سخت کنار بیایید. این باعث افزایش طول عمر می‌شود و شما را به فردی شاد و سالم تبدیل می‌کند.
  2. نتیجه‌گیری در تصمیم‌گیری بهتر. هنگامی که صبور هستید وقت خود را برای ارزیابی وضعیت خود اختصاص می‌دهید، تصویر کلی را مشاهده کنید و جوانب مثبت و منفی را بسنجید. ممکن است جلو خطر و اشتباه بزرگی گرفته شود، زیرا با متانت و صبوری رفتار کرده‌اید. وقت گذاشتن برای حل مسئله نیاز به صبر و تأمل دارد.
  3. به درک، همدلی و شفقت کمک می‌کند. وقتی خودتان صبور باشید به طور خودکار درک و دلسوزی بیشتری نسبت به دیگران دارید. افراد صبور وقت می‌گذارند تا آنچه را که انجام می‌دهند پردازش کنند و قادر به تعیین اهداف برای غلبه بر موانع هستند و درک بیشتری از دیگران دارند. این امر منجر به ایجاد روابط بهتر با همسران ، دوستان، فرزندان و … می‌شود.
  4. به شما کمک می‌کند روند رشد را درک کرده و از آن قدردانی کنید. همان‌طور که قبلاً ذکر شد برای دستیابی به هر چیز ارزشمندی زمان و تلاش لازم است. به قول قدیمی‌ها “رم در یک روز ساخته نشد”. برنامه ریزی، رشد، ارزیابی و اندازه‌گیری همه زمان بر است و زمان بردن نیاز به صبوری دارد.

نکاتی در مورد چگونگی ایجاد صبر

روزی را در نظر بگیرید که تحمل و شکیبایی را برای کل روز هدف خود قرار دهید. یک تلاش هماهنگ کنید تا وقت خود را تنظیم کنید و به همه کارهایی که انجام می‌دهید فکرکنید، هوشیار باشید و در لحظه زندگی کنید.

در پایان روز، تمام روش‌هایی را که با تصمیم‌های هوشمندانه‌تری گرفته‌اید، با دیگران در میان بگذارید و بازخورد اینکه چه اتفاقی افتاده است را مشاهده کنید. یاد بگیرید که این کار را به صورت روزانه انجام دهید. ایجاد حوصله شباهت زیادی به ورزش بدنی دارد زیرا مستلزم پشتکار و تلاش است.

سرعت خود را کم کنید. اگر تمایل به عجله در اطراف دارید و سعی می‌کنید کارها را با عجله انجام دهید و نمی‌توانید منتظر باشید تا چیزها روند طبیعی خود را طی کنند، این کار را متوقف کنید.

قبل از اقدام یا ایجاد حرکتی چندین نفس عمیق بکشید. به عنوان مثال، اگر در یک فروشگاه مواد غذایی در صف طولانی هستید و یا در ترافیک سنگین هستید تصمیم بگیرید که مکث کرده تا به مشکل نخورید. برخی از همسنجی‌ها را انجام دهید، به رادیو گوش دهیدیا فقط از دیدن لذت ببرید. بی‌حوصلگی باعث نمی‌شود همه چیز سریع‌تر پیش برود، پس عجله نکنید.

تأخیر در خرید را تمرین کنید. وقتی می‌خواهید به دنبال آن دسر، نوشیدنی دوم یا خرید دهمین کفش قرمز خود بروید متوقف شوید و ابتدا به آن فکر کنید. شاید به هیچ یک از آنها نیاز زیادی نداشته باشید یا آنها را نخواهید. می‌توانید مقداری پول یا کالری اضافه برای خود پس‌انداز کنید.

قبل از صحبت کردن، تفکر را تمرین کنید. در بعضی مواقع ما اولین فکری را که بدون در نظر گرفتن عواقب آن به ذهنمان خطور می‌کند پاک می‌کنیم. اگر صبور باشیم، مکث کنیم و آنچه را که می‌خواهیم بیان کنیم مرور کنیم، می‌توانیم از آزار و اذیت دیگران آسیب نبینیم.

صبر مهمترین ویژگی برای رسیدن به موفقیت است، و انسان‌های دارای این خصوصیت به کمال و خودشکوفایی نزدیک‌تر می‌شوند.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا