روانشناسی مشاوره

فراموشی در بیش فعالی

نکاتی برای مقابله با فراموشی در بیش فعالی

شوارتزکاتزگفت: فراموشی علامتی است که “می‌تواند همه چیز را برای بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی یا کمبود توجه” تحت تأثیر قرار دهد. کاتز مربی است که به مراجعین مبتلا به اختلال فراموشی در بیش‌فعالی  قدرت می‌دهد تا از پس موانعی که بر سر راه زندگی منحصر به فرد آن‌ها است عبور کنند.

فراموشی در بیش‌فعالی می‌تواند بر نحوه کار شما تأثیر بگذارد، همچنین می‌تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است فراموش کنید که قبض‌ها را پرداخت کنید، کارهای مهم انجام دهید و مناسبت‌های خاص را یه یاد آورید. کاتز گفت: همسر و خانواده شما ممکن است فراموشی شما را به عنوان نشانه‌ای از اهمیت ندادن به آن‌ها تفسیر کنند.

به گفته استفانی سارکیس، روان‌درمانگری که در این اختلال متخصص است، “فراموشی مربوط به عملکردهای اجرایی در مغز است، فرایندهایی که به ما در مدیریت، سازماندهی و انتشار اطلاعات کمک می‌کنند.”

این عملکردها همچنین شامل برنامه‌ریزی و تفکر پیش رو است. وی گفت: در بیش فعالی این عملکردها ناکارآمد هستند.

اما استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش و مدیریت فراموشی در بیش فعالی به کار بگیرید. در اینجا تعدادی پیشنهاد وجود دارد:

راهکارهایی برای مدیریت بهتر اختلال فراموشی در بیش فعالی

  1. از تکنولوژی استفاده کنید، کاتز گفت: از یک تقویم الکترونیکی استفاده کنید و آن را تنظیم کنید تا یادآوری‌های شما را برای قرارها و کارها ارسال کند. از آن بخواهید در طول روز همان یادآوری‌ها را برای شما ارسال کند.

2.کارها را خودکار کنید، مانند ارسال یادآوری برای خود، خودکار کردن کارهای دیگر نیز در بهبود فراموشی در بیش فعالی کمک می‌کند. به عنوان مثال، مراجع کتز هر روز صبح همان صبحانه روز قبل را می‌خورد زیرا برای یافتن تمام مواد مورد نیاز برای وعده‌های غذایی دیگر مدت زیادی طول می‌کشید.

  1. از خود گفتاری استفاده کنید، کاتز پیشنهاد مکث، توجه به آنچه را که در حال حاضر انجام می‌دهید و تمرین گفتگوی شخصی مانند: “اینجا کلیدهای من است، آن‌ها در دست من هستند و من آنها را کنار کیفم می‌گذارم، را می‌دهد. “

گاهی اوقات ممکن است صحبت‌های شخصی شما تلاش‌های شما را خراب کند. کاتز گفت: بسیاری از مردم خواهند گفت: “من آن را به یاد می‌آورم.” در عوض، بهتر است آنچه را که واقعاً مفید است به خود یادآوری کنید. بنابراین ممکن است بگویید: “من باید آن را یادداشت کنم، من همه چیز را یادداشت می‌کنم، من قصد دارم این را در تقویم خود قرار دهم. ”

سارکیس همچنین بر اهمیت نوشتن مطالب تأکید کرد. “هرچه بیشتر یادداشت کنید، کمتر باید پیگیری وظایف موجود در ذهن خود را انجام دهید.”

4- سبدی برای پرتاب داشته باشید، یکی از مشتریان کاتز عادت داشت هر روز یک ساعت و نیم به جستجوی کیف پول، کلیدها، شناسنامه و سایر وسایل بپردازد. کاتز به او پیشنهاد کرد یک سبد برای پرتاب تهیه کند. او وقت خود را به 30 دقیقه کاهش داد.

این سبد پرتاب بهتر است نزدیک درب باشد. به محض رسیدن به خانه، تمام وسایل خود را در آن قرار دهید. همچنین اگر نیاز دارید چیز جدیدی به محل کار خود ببرید بلافاصله آن را در محل پرتاب خود قرار دهید. به این ترتیب صبح روز بعد، شما وقت خود را برای جستجوی وسیله مورد نیاز تلف نمی‌کنید و آن را فراموش نخواهید کرد.

  1. یادآوری‌های بصری ایجاد کنید.کاتز مراجع دیگری دارد که مدیر پرونده است. او متوجه شد که بسیاری از جزئیات را فراموش کرده است زیرا مشتری‌های زیادی دارد و اطلاعات زیادی برای پیگیری دارد. وی به جای استفاده از تعداد زیادی یادداشت چسبناک، برای هر مشتری یک حلقه ایجاد کرد. در آن حلقه او هر چیزی در مورد آن مشتری نیاز است را قرار می‌دهد.

وی گفت: بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی نیز ممکن است فراموش کنند که کارهایی را که از آن‌ها لذت می‌برند را انجام دهند. برخی از افراد مبتلا به فراموشی در بیش فعالی ممکن است آنچه را که دوست دارند برای شام بخورند فراموش کنند بنابراین منوهای شام را روی یخچال قرار دهید.

استفاده از این نکات می‌تواند به افراد دارای این اختلال کمک مفیدی کند.
مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا