روانشناسی اجتماعی

مشکلات یادگیری چیست؟

مشکلات یادگیری شامل تاثیر گذاری شرایطی بر توانایی شخص در فراگیری دانش و مهارت است

کسی که از مشکلات یادگیری رنج می برد به معنای باهوش نبودن او نیست، بلکه بدین معناست آنها از روشی متفاوت که میتواند روال فعالیت های کلاسی سنتی و قدیمی را به چالش بکشد، درس را یاد می گیرند. به همین علت افراد دارای مشکلات یادگیری در محیط دانشگاه برای غلبه به چالش های یادگیری و پیشرفت به راهکارها و استراتژی های خاصی نیاز دارند.

انواع مشکلات یادگیری

مشکلات یادگیری انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

     ۱. خوانش پریشی

محققان تخمین زده اند ۱۰-۱۵ درصد از افراد دارای مشکلات یادگیری با اختلال خوانش پریشی دست و پنجه نرم می کنند. بین این دو اختلال هیچ علائم مشابهی وجود ندارد و هر دو انواع خاص خود را دارند. افراد مبتلا به خوانش پریشی در شنیدن صداهای تشکیل دهنده کلمات مشکل دارند.

آنها همچنین در تفکیک کلمه به واج ها و املا کلمات نیز دچار مشکل هستند. همه ما می دانیم یکی از مولفه های مهم و اساسی مهارتهای خواندن اولیه تفکیک کلمات به حروف و واج است.

     ۲. اختلال کمبود توجه و بیش فعالی

اختلال بیش فعالی با عنوان (ADHD) و کمبود توجه با نام (ADD) شناخته می شود. ممکن است افراد مبتلا به ADD در کلاس درسی بی‌توجه باشند به خصوص اگر فاقد جنبه بیش فعالی باشند.

این افراد توانایی تمرکز بر روی درس ندارند و در کلاس عملکرد ضعیفی دارند. افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه لزوما مشکل ساز نیستند. ممکن است آنها تمرکز خود را بر روی ظیفه در دست اقدام قرار دهند.

     ۳. پردازش آهسته

افراد درگیر پردازش آهسته برای درک موضوعات و دروس زمان بیشتری نسبت به همسالان و همکلاسی های خود نیاز دارند. آنها در درک مطالب و اطلاعات و شروع وظایف مشکل دارند. اغلب افراد مبتلا به پردازش آهسته برای تکمیل به موقع و دقیق ارزیابی ها و سایر فعالیت های کلاسی تلاش بسیاری می کنند.

    ۴. کنش پریشی و نوشتار پریشی

کنش پریش به عنوان اختلال عدم کنترل حرکات تعریف می شود. فرد دچار کنش پریش هیچ کنترلی بر روی حرکت های خود ندارد. فردی که از مشکل نوشتار پریش رنج می برد، در نوشتن کلمات و جملات مشکل دارد. این دو نوع مشکل جزء مشکلات یادگیری محسوب نمی‌شود.

کنش پریشی یک اختلال هماهنگ است که می تواند بر روی مهارت های حرکتی ظریف از جمله نگه داشتن مداد یا قلم تاثیرگذار باشد و نوشتن را برای افراد دشوار و سخت کند. اختلال کنش پریشی همراه با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی علائم مشترک تاثیر گذاری بر روی مهارت های برنامه ریزی شده به اشتراک می گذارند.

نوشتار پریش به مشکلات نوشتاری اشاره دارد. این اختلال منجر می شود نوشتن برای افراد دردناک و دشوار شود. نتیجه نوشتار پریشی ارائه تکالیف نامرتب و کثیف است. نامنظمی در انجام و نوشتن تکالیف مانند کار هایی است که فرد مبتلا به ADHD انجام می دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!