مهارت ها

مهارت های حفظ کردن

امروزه حفظ کردن اطلاعات و یادآوری آنها به یک معضل تبدیل شده است.

حافظه انسان به دو نوع “حافظه کوتاه مدت یا کاری” و “حافظه بلند مدت یا قابل ذخیره” تقسیم می شود. مغز انسان دارای یک الگوریتم خاصی است که اطلاعات و داده ها را رمزگذاری می کند. این فرایند رمز گذاری مانند موتور جستجوگر آنلاینی عمل می کند که کلمات و عبارات مورد نظر شما را به تبلیغات مربوطه وصل می کند.

زمان برقراری ارتباط، مسیر رسیدن به ایده مورد نظر روشن تر شده و روند تفکر بهبود پیدا می کند. به عنوان مثال تمرین و برقراری ارتباط مکرر با پیانو باعث می شود که شما یک پیانیست حرفه ای شوید. این ارتباط منجر به افزایش سرعت پخش شدن بین سیناپس ها شده و با هر بار استفاده و تمرین عملکرد ما بهتر از قبل می شود.

اگر یک معلم هستید باید بدانید دو عامل انگیزه ای موجب یادآوری دانش آموزان می شود وجود دارد. اولین انگیزه شامل آنچه که آنها از طریق حافظه کوتاه مدت خود آموخته و به حافظه بلند مدت خود انتقال می دهند. دومین انگیزه این است که خود این روند و فرایند موجب بهبودی و بهتر شدن قدرت تفکر و یادگیری می شود.

اصطلاح “ازش استفاده کن یا گمش کن” برای استفاده از مغز و فرایند حفظ کردن صدق می کند.

مهارت های حفظ کردن

مهارت های حفظ کردن شامل موارد زیر می شود:

  1. فعال کردن دانش قبلی آموخته شده

به عنوان یک معلم برای باز کردن سر صحبت می توانید از این روش قدیمی به اصطلاح “بهتر کردن پمپ” استفاده کرد. می توانید با پرسیدن سوالاتی مانند “چه چیزی بلدید؟” یا “هر کسی چه مقدار بلد است؟” درس را باز کرده و خلاصه دروس را در ذهن آنها مرور کنید و در نهایت آنها را برای ذخیره سازی اطلاعات و داده ها آماده می کنید.

  1. بیان کردن مطالب مورد علاقه دانش آموزان

طبق پژوهش ها احتمال به خاطر سپردن مطالبی که مورد علاقه دانش آموزان است بیشتر است.

  1. استفاده از تصاویر

اکثر دانش آموزان از طریق قدرت بصری خود مطالب را می آموزند و این بدان معناست که هر چه از تصاویر بیشتری استفاده کنید در نتیجه فرایند حفظ کردن مطالب توسط دانش آموزان بهتر انجام می شود.

  1. نوشتن مکرر مطالب

نوشتن 10 بار املا کلمات امری منطقی است. نوشتن مانند یک سحر و جادو عمل می کند زیرا اطلاعاتی که به تحریر در می آیند، پس خواندن شدن احتمال انتقال آنها به حافظه بلند مدت بیشتر است.

  1. تمرکز

انجام دادن یک کار در زمان خودش

دانش آموزانی که همزمان با آموختن دروس جدید سرشان به کارهای دیگر گرم است، احتمال به خاطر سپاری دروس کمتر است.

  1. خلاصه برداری

مطالبی که در کلاس درس داده می شوند، صرفا اطلاعاتی هستند که از قبل نوشته شده و اکنون شنیده می شوند. از دانش آموزان بخواهید که مطالب را به زبان خودشان خلاصه کنند. این امر می تواند به فرایند حفظ کردن و رمزگذاری کمک کند.

  1. مسلط بودن در فرایند آموزش

تسلط داشتن به مطالب که قرار است درس دهید مهم است. هنگامی که مطالب سازماندهی شده به دانش آموزان یاد می دهید در نتیجه روند حفظ کردن آسان تر می شود.

  1. استفاده از ترفند های حفظ کردن

ترفند های زیادی مانند موسیقی ها، کلمات مختصر، عناوین حفظی و تصاویر وجود دارد که دانش آموزان با بکارگیری آنها می توانند مطالب را به خوبی حفظ کنند.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا