مهارت ها

مهارت های یادگیری

مهارت های یادگیری با ۴ عنوان اصلی تفکر انتقادی، تفکر خلاق، برقراری ارتباط و همکاری شناخته می شود. این مهارت ها به دانش آموزان کمک می کند تا درس را بهتر یاد بگیرند. پس فراگیری مهارت های یادگیری برای کسب موفقیت در مدرسه و مراحل بعد از آن مهم است.

۱. تفکر انتقادی

تفکر انتقادی بر روی تجزیه و تحلیل دقیق داده ها و اطلاعات به منظور درک بهتر آنها متمرکز است. برای مراجعه به تفکر انتقادی می توان به “قسمت چپ مغز” اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم برخی از توانایی های تفکر انتقادی به شما ارائه دهیم:

  • تجزیه و تحلیل

منظورمان از تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات یعنی بررسی قسمت های مختلف اطلاعات و نشان دادن نحوه کنار هم قرار گرفتن قطعات و اجزای داده ها است.

  • استدلال

استدلال با برخی از عبارات منطقی مرتبط است. در استدلال شما با تکیه بر شواهد می توانید به نتیجه برسید.

  • طبقه بندی کردن

هدف از طبقه بندی کردن برای شناسایی و گروه بنده انواع اطلاعات است. هر طبقه بندی با بقیه گروه ها متفاوت است.

  • مقایسه و تضاد

مقایسه و تضاد به شباهت ها و تفاوت های بین دو چیز یا بیشتر اشاره دارد.

  • تعریف

منظور از تعریف یعنی با استفاده از دلیل، معنی، مثال، خلاقیت، مترادف و متضاد بتوانیم یک اصطلاح را توضیح دهیم.

  • توصیف

هدف از توصیف اطلاعات این است که با استفاده از صفات داده ها مانند اندازه، شکل، وزن، رنگ، ارزش، منشاء، شرایط، مکان و غیره بتوانیم آنها را توضیح دهیم.

  • ارزشیابی

با مقایسه اطلاعات از طریق استاندارهای پذیرفته شده میتوان ارزش آنها را تعیین کرد.

  • توضیح

پاسخ به سوالاتی مانند “چه چیزی است؟” و “چگونه کار می کند؟” می تواند درک اطلاعات را آسان تر کند.

  • حل مسئله

بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نوبت به یافتن راه حل برای متوقف کردن اثرات منفی اطلاعات است.

  • پیگیری علت و معلول

در این مرحله باید دلیل وقوع و نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

۲. تفکر خلاق

هدف از ارائه تفکر خلاق برای اختراع و کشف امکانات و اطلاعات و است. برای مراجعه به تفکر خلاق می توان به “قسمت راست مغز” اشاره کرد. برخی از رایج ترین توانایی های تفکر خلاق عبارتند از:

  • ایده های فکر بکر و ناگهانی

این ایده ها شامل پرسیدن سوال و لیست کردن همه پاسخ ها حتی پاسخ های دور از ذهن، غیر ممکن و غیر عملی است.

  • خلق کردن

خلق مطالبی که برای شکل گیری به ترکیب مواد برنامه ریزی شده یا لحظه ای نیاز داد.

  • طراحی

طراحی به عنوان یافتن پیوستگی بین قالب، عملکرد و شکل دادن به مطالب برای دستیابی به هدفی خاص تعریف می شود.

  • سرگرم کننده

سرگرم کردن به معنای داستان گویی، تعریف جوک، آواز خواندن، بازی کردن، نقش بازی کردن و گفتگو کردن است.

  • تصور ایده ها

تصور کردن ایده ها شامل دستیابی به ایده های ناشناخته، غیر ممکن، در برخی موارد باطل و متمرکز شده می شود. همانطور که انیشتین برای رسیدن به نتیجه مطلوب آزمایش های فکری خود، شروع به تصور ایده ها کرد.

مهارت های یادگیری سرعت فراگیری مطالب و اطلاعات را زیاد می کند. مهارت های یادگیری به ۴ دسته اصلی تقسیم می شوند.

این اقسام عبارتند از تفکر انتقادی، تفکر خلاق، برقراری ارتباط و همکاری.

  • کسب راه حل

برای استفاده از اطلاعات باید راه حل هایی به روش های جدید بدست آوریم.

  • نوآوری

نوآوری به معنای خلق چیزی است که قبلا وجود خارج نداشته است و این نوآوری می تواند شامل شئ، رویه یا یک ایده باشد.

  • معکوس کردن

برای رسیدن به یک دیدگاه جدید باید اطلاعات و داده ها را از طریق تعریف مجدد داده ها، معکوس کردن علت و معلول و یا مشاهده یک چیز کاملا جدید پرت کرد.

  • حل مسئله

برای حل مشکل و مسئله به توانایی های خلاق نیاز است.

  • سوال

سوال پرسیدن درباره آنچه که هنوز ناشناخته است به عنوان راهکاری برای یافتن و جستجوی اطلاعات شناخته می شود.

۳. برقراری ارتباط

  • تجزیه و تحلیل

توانایی تجزیه و تحلیل داده ها در سومین مهارت های یادگیری به معنای فکر کردن درباره موضوع، هدف، فرستنده، گیرنده، واسطه و محتوای متن است.

  • رسانه

انتخاب یک رسانه به معنای تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش برای ارسال پیام است. این پیام می تواند یک پیام حضوری یا یک گزارش ۴۰۰ صفحه ای باشد.

  • ارزشیابی

ارزشیابی پیام به معنای بررسی کیفیت، کامل بودن، معتبر بودن، قابل اعتماد و به روز بودن آن است.

  • دنبال کردن عرف ها

به منظور برقراری ارتباط از طریق هنجار های قابل پیش بینی و مورد انتظار برای رسانه ها باید از عرف ها و قرارداد ها پیروی کرد.

  • به طور جدی گوش دادن

برای دقیق گوش دادن باید یادداشت برداری، پرسیدن سوال و درگیر شدن یا ایده های ابلاغ شده را در اولویت قرار دهید.

  • خواندن

برای رمزگشایی و درک بهتر کلمات و تصاویر باید آنها را با مهارت خواندن مرتبط سازیم.

  • گفتار

در جهت انتقال ایده ها باید مهارت گفتاری را با استفاده از کلمات گفتاری و محاوره ای، آهنگ صدا، زبان بدن، حرکات، بیان صورت و وسایل دیداری بکار برد.

  • چرخش

دریافت و استفاده از چرخش به این معناست که ایده های را از لحظه دریافت تا ارائه آنها بین افراد حاضر در موقعیت ارتباطی تغییر دهیم.

  • بکارگیری تکنولوژی

استفاده از تکنولوژی به درک توانایی ها و محدودیت های هر نوع ارتباط فناوری از جمله تماس های تلفنی، نامه های الکترونیکی و پیام های فوری نیاز دارد.

  • نوشتن

به منظور ارتباط با شخصی که از او فاصله دارد باید از رمز گذاری پیام ها به کلمات، جملات و پاراگراف ها استفاده کرد.

۴. همکاری

  • برای بهینه کار کردن اعضای یک گروه باید منابع و مسئولیت ها تخصیص داده شود.
  • برای دستیابی به یک گزینه واحد و پیشروی باید گزینه های زیادی که به گروه ها ارائه می شود، مرتب شوند.
  • گرفتن نمایندگی به معنای واگذاری مسئولیت ها به اعضای گروه است. انتظار می رود که همه اعضای گروه وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
  • ارزیابی محصولات، رویه ها و اعضای گروه به منظور دریافت مفهوم روشنی از عملکرد آنهاست.
  • تنظیم هدف می تواند به اعضای گروه فرصت تحلیل داده ها و تصمیم گیری در مورد ایده ها بدهد.
  • هدایت گروه به منظور خلق محیطی برای آشکارسازی توانایی های اعضای گروه است.
  • مدیریت زمان در جهت پیشرفت اهداف
  • اختلافات را با استفاده از استراتژی های دفاع کردن، همکاری، سازش، رقابت یا تغییر حل و فصل کنید.
  • برای دستیابی به یک هدف مشترک تیم بسازید.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!