روانشناسی مشاوره

مهندسی رفتار و ارتباط با محیط

مهندسی رفتار و ارتباط با محیط

برای موفقیت

در کسب‌وکار لازم است با محیط خود ارتباط‌ برقرار کنیم. در این جا می خواهیم از اصطلاح اصول و فنون ارتباطات و در واقع مهندسی رفتار؛ تعریفی داشته باشیم، اگر توانستیم محیطی که در آن زندگی و کار می کنیم را دوست بداریم و با آن ارتباط برقرار کنیم؛

در حقیقت قدم اول در مهندسی رفتارهای ارتباطی را برداشته ایم. ممکن است که فکر کنید که ارتباطات یعنی با همه افراد دوست باشیم و با همه انسانهای محیط خود ارتباط برقرار کنیم؛ اما اینطور نیست. فقط کافیست که با محیط خود ارتباط داشته باشیم.

وارن بافت می گوید: انسان موفق کسی است که محیط خود را دوست دارد و با افرادی که کنارش هستند ارتباط دارد

انسان چگونه مهندسی رفتار با محیط اطراف خود داشته باشد؟

به سه روش می توان با محیط ارتباط برقرار کرد:

1- نگرش: تصورات منفی فرد را از محیطش دور می کند. مثلا: بگوید دیگران آدم نیستند، نمی‌فهمند و کار بلد نیستند؛ بنابراین تا زمانی که این دید را داشته باشیم ارتباط با محیط کمتر می‌شود. هر چه تصور شما به این سمت و سو کشیده شود؛ ارتباطات تان محدود خواهد شد. حتی اگر دیگران این خصوصیات را داشته باشند هم باید تلاش کنیم که اطرافیان‌ و محیط‌ خود را توانمند سازیم.

2- تعارضات: تعارضات به مجموعه عواملی می گویند که نمی‌خواهیم در محیط باشد و یا اتفاق بیافتد. اما هست. برای داشتن مهندسی رفتار، این موارد را باید به حداقل میزان ممکن رساند. سعی کنیم تا آن را کم کنیم. به دلیل اینکه نمی‌توان آن را از بین برد و کاملا حذف کرد. برای مثال اگر کسی که در بازار محصول ما را خریداری کرده، بد حساب است؛ ما با او دچار تعارض می شویم، چون نمی‌توانیم او را از محیط کسب و کار خود حذف کنید؛ پس ناچاری هستید تعارض‌ را با او کم کنید. چگونه؟ برای مثال؛ با او صحبت کنید و در صورت حل نشدن تعارض، تجارت را با او کم کنید و …

مدیریت خشم

3- کنترل خشم: لازم است برای مهندسی رفتار خود کنترل خشم داشته باشیم. زیرا همه روابط ما به آن وابسته است. خشم اراده ناهمگونی است که در ما وجود دارد. وقتی اراده همگون باشد، کار می‌کنیم، می‌خندیم و زندگی می‌کنیم. اما در صورت بروز اراده ناهمگون دلمان نمی‌خواهد که کار کنیم، نمی‌خندیم. این‌ها نشانه خشم ما هستند. ضروری است که آن را مدیریت کنیم.

بررسی انواع تعارضات در مهندسی رفتار:

  1. تعارض در ارزش‌ها:

همه انسان‌ها دارای ارزش‌هایی هستند که ممکن است با جامعه تطابق نداشته باشد. ممکن است شما یک سری ملاک‌ و ارزش داشته باشید که همسر شما آنها را قبول ندارد و یا بالعکس، اگر در ارزش‌های خود با جامعه در تعارض هستیم؛ نمی‌توانیم افراد جامعه را شبیه خود کنیم. به همین علت سه حالت به وجود می‌آید:

افراد ستیزه جو: این‌ افراد همواره با هدفها و ارزش‌های حاکم بر جامعه در ستیز هستند. در مقابل جامعه می‌ایستند، گویی میخواهند بگویند که همه دزد هستند، همه بد هستند، همه فاسد هستند. بطور کل دیدگاه‌شان به همه چیز منفی است و این موارد نمی توان انتقاد دانست چراکه اینها جزء باور فرد است.

افراد دوری جو: این گونه افراد جزئی از جامعه هستند، اما از نظر جسمی و روانی این‌طور نیستند. آنها همیشه از جمع کنارگیری می‌کنند. به این معنی که در بحث‌ها شرکت نمی‌کنند، ذوست دارند تنها کار کنند و اوقات فراغت خود را نیز در تنهایی می گذرانند، این‌ نوع از افراد همواره اینطور احساس می‌کنند که چیزی را گم کرده‌ و احساس بدی دارند. این افراد در عین حال دارای ایده‌های خوبی هم هستند.

افراد مطیع: اینگونه افراد در کنار افراد جامعه هستند. این افراد تعارضات موجود در ارزش‌ها، باورها و اهداف را تحلیل ‌می کنند. این افراد به سادگی کناره‌گیری نمی‌کنند. در عین حال تعارض را مدیریت می کنند.

  1. مهندسی رفتار با تعارض حل مسئله و دیدگاه:

یکی از تعارضات دیگر که با آن درگیر هستیم این نوع تعارض است. این تعارض همواره وجود داشته و دارد. بهترین راه‌حل این است که موضوع تعارض را برای خود و جامعه باز کنیم و بفهمیم که ما چه می‌خواهیم و جامعه چه چیزی را می‌طلبد، تعارض در حل مسائل بسیار مهم است. زیرا در بسیاری مواقع با جامعه و اطرافمان مشکل پیدا می کنیم که لازم است آن را حل کنیم، بنابراین برای مهندسی رفتار صحیح، باید در زندگی و کسب و ‌کار، اهداف و  مسیر خود را مشخص کنیم تا کمتر دچار این گونه تعارضات شویم.

خشم احساسی است که همه ما آن را در زندگي خود تجربه مي‌کنيم. ولی هنگامی که مدام تکرار شود و روش ابراز آن هم مناسب نباشد، به احساسی ويرانگر تبديل می شود که عواقب و نتایج ناخوشایندی را براي فرد و اطرافيان او رقم می زند. گاهی خشم يک رنجش سطحی و گذرا است و گاهی منجر به واکنش سهمگین و غیرقابل کنترل می شود.

کنترل خشم

مدیریت خشم برای مهندسی رفتار:

  1. ترک محیط: از محیطی که در آن اذیت می‌شوید، برای مدت زمان 10 دقیقه خارج شوید و به آن فکر نکنید. از محیطی که آلوده به اراده‌های ناهمگون است خارج شوید. اغلب افراد در این موقعیت‌ها تصمیم می گیرند که از کار خود استعفا دهند. این کار را نکنید، به جای آن برای یک هفته مرخصی بگیرید و بعد به آن موضوع دیگر فکر نکنید.
  2. یافتن راهکار منطقی: برای چیزهایی که سبب خشم شما می‌شود راهکار منطقی پیدا کنید. مثلا اگر هم اتاقی شما، شما را خشمگین می کند، باعث استرش شما می‌شود؛ راه حل منطقی برایش پیدا کنید. برای مثال با او صحبت کنید.
  3. مثبت اندیشی: برای کنترل خشم خود سعی کنید مثبت اندیش باشید. زیرا یکی از چیزهائی که سبب عصبانیت ما می‌شود عدم مثبت اندیشی است.
  4. نوع دوستی: نوع دوستی یعنی به دیگران محبت کنیم و با دیگران رابطه برقرار کنیم و آنها را بپذیریم. یکی از عوامل افزایش خودکنترلی، پذیرفتن ویژگی ها و تفاوتهای افراد است.
  5. به خودمان نمره دهیم: روانشناسی می‌گوید که برای مهندسی رفتار خود جدولی درست کنید و به خود نمره دهید. به دلیل اینکه از عواملی که سبب ایجاد خشم ما می‌شود خود ما هستیم. مثلا بنویسید که چندبار عصبی شدید و برای چه موضوعاتی؟ در پایان به خودتان نمره دهید.

مثبت اندیشی

مدیریت مثبت اندیشی

یک معلم انگیزشی و یکی از افراد موفق در زمینه مثبت اندیشی می‌گوید: وقتی ما به چیزی فکر کنیم در حقیقت برای آن کارت دعوت فرستاده ایم. انسان ها به دو شکل برای یک چیز کارت دعوت می فرستند. یا کارت عزا یا کارت عروسی. زمانی که به چیز بدی فکر می کنیم در واقع کارت عزا فرستاده‌ایم و زمانی که به چیز خوب فکر ‌کنیم، کارت عروسی فرستاده‌ایم.

مثبت اندیشی

دکتر الهی قمشه‌ای بیان می‌کنند: اراده سبب تولید افکار می‌شود. زمانی که اراده چیز بدی داریم؛ افکار نیز بد می شود و بالعکس. همواره در جنگ میان خوب و بد، مثبت و منفی؛ آنچه که پیروز است، زیبایی، مثبت و خوبی است. به شرطی که اراده ی ما نیز زیبایی، مثبت و خوبی را بخواهد.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا