روانشناسی بالینی

نظریه خودآگاهی

نظریه خودآگاهی

به این معناست که شما افکار و اندیشه های خود نیستید بلکه شما در جایگاهی هستید که افکار خود را رصد می کنید. شما به عنوان شخصی متفکر و جدا از افکار خود هستید. شما روزهای خود را پشت سر می گذارید بدون آنکه به فکر درون خود باشید. شما فقط فکر می کنید، احساس می کنید و در نهایت همانطور که می خواهید عمل می کنید. در حالی که شما می توانید به درون خود نیز فکر کنید. دووال و ویکلند این توانایی را “ارزیابی خود” نامیده اند.

هنگامی که شما خود را ارزیابی می کنید باید به قانون تفکر، احساس، عمل به تفکر و پیروی از معیار ها و ارزش های خود عمل کنید. شما کارهای روزانه خود را با بکارگیری استانداردها به عنوان روشی برای قضاوت افکار و رفتار خود انجام می دهید.

یکی از اساسی ترین مولفه های تمرین خود کنترلی استفاده از این استاندارد ها است، زیرا شما با ارزیابی خود می توانید بفهمید که آیا راه درستی برای رسیدن به خواسته و اهداف خود انتخاب کرده اید یا خیر.

مزایای اثبات خودآگاهی

تمرین خودآگاهی مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • منجر به افزایش پذیرش و ترغیب توسعه نفس مثبت می شود.
  • امکان دیدن از دیدگاه دیگران، تمرین خود کنترلی، مفتخر ساختن خود و کار، خلاقیت و همچنین تجربه عزت نفس عمومی می دهد.
  • باعث تصمیم گیری بهتر می شود.
  • منجر به تقویت و بهبود عملکرد شما در مشاغل، ارتباط بهتر در محیط کاری، اعتماد به نفس و رفاه شغلی می شود.

این موارد تنها گوشه از مزایای تمرین خودآگاهی است  و پتانسیل این را دارد که باعث تقویت تجربه های شما شود. با استفاده از خودآگاهی می توانیم اوضاع را به طور واقع بینانه ارزیابی کنید و انتخاب های مناسب انجام دهید.

روش های تمرین خودآگاهی

برخی از موثر ترین روش های تمرین خودآگاهی شامل موارد زیر می شود:

  1. تمرین ذهن آگاهی و مراقبه

ذهن آگاهی به این معناست که در لحظه حضور داشته باشیم و به فکر خود و دیگران باشیم، نه اینکه خیال گول زدن یا رویاپردازی در ذهن داشته باشیم. مراقبه به معنی توجه و تمرکز بر روی یک چیز است. مراقبه به ما این امکان را می دهد که به جای نگه داشتن احساسات، آنها را به سمت خود سوق دهیم. این دو روش علاوه بر تمرین خودآگاهی، می توانند در شناسایی افکار و احساسات و گرفتار نشدن در احساسات منفی کمک کنند.

  1. تمرین یوگا

یوگا تمرینی جسمی ذهنی است. همانطور که در یوگا حرکات کششی انجام می دهیم، این می تواند به ما نظم در خودآگاهی بیاموزد. با آگاهی از بدن و احساس خود می توانیم برداشت بهتری نسبت به تفکرات خود داشته باشید.

  1. تامل

تامل از راه های مختلفی مانند روزنامه نگاری انجام می شود. برای تامل باید به سراغ افکار و احساسات خود برویم و ببینیم که آیا استانداردهای استفاده شده موجب پیشرفت یا شکست ما است یا خیر.

  1. روزنامه نگاری

روزنامه نگاری به ما فرصت شناسایی افکار و احساسات می دهد و به ما کمک می کند تا ایده های ارزشمند و مفید کشف کنیم. روزنامه نگاری افکار غیر ضروری را نیز پیدا می کند.

  1. از افرادی که دوستشان داریم بپرسیم

بازخورد خارجی به اندازه شناسایی درونی خود مهم است. از اطرافیان بخواهیم که ما را توصیف کنند. برای به دست آوردن دیدگاهی جامع برای خود باید با افراد مختلفی صحبت کنیم.

به یاد داشته باشید در انتهای روز تنها احساسات و اعتقادات شماست که اهمیت زیادی دارند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!