روانشناسی بالینی

نظریه رفتارگرایی و یادگیری

رفتار گرایی و یاد گیری

به طور رسمی با انتشار مقاله کلاسیکی جان.ب.واتسون در سال ۱۹۱۳ با عنوان “روانشناسی تحت گرایش های رفتاری دیده می شود” تاسیس شد. واتسون به عنوان پدر رفتار گرایی قلمداد می شود و تحت روانشناسی رفتاری انجام می شود. این گرایش معمولا چگونگی عملکرد ما از محیط و محرک های داخلی خودمان شرح می دهد. رفتارگرایی بر این عقیده استوار است که می توان اقدامات و عملکرد را آموزش، تغییر و اندازه گیری کرد.

در نتیجه تغییر مداوم رفتار و تجربه، یادگیری به وجود می آید. ما در این مقاله قصد داریم که محیط را یک نوع رابط معرفی کنیم تا نحوه عمکرد محرک ها را به طور کامل شرح دهیم.
روانشناسی رفتاری که با همین عنوان شناخته شده است دربرگیرنده یک نظریه یادگیری است که به کسب رفتارها از طریق تعمق شرطی معتقد است. نظریه یادگیری بر اساس قواعد روانشناسی رفتاری پایه گذاری شده است.

روانشناسی رفتاری بر این فرضیه است که رفتار انسان در نتیجه جبران خسارت آموخته و پایدار می شود. این نتایج بر اساس قدرت خارجی و قدرت جایگزین از راه مشاهده رفتار دیگران (مانند مشاهده رفتار تقویت شده سایر افراد)، مشاهده مواردی که مستقیما به آن عملکرد نسبت داده می شود (مانند پول، موقعیت اجتماعی، کالا و غیره) و مردم در برابر آنها پاسخ می دهند، استوار شده است.

روانشناسی رفتاری

عمدتا به عنوان دیدگاهی بر اقدامات از قبل آموخته شده، تمرکز دارد. در اوایل قرن بیستم روانشناسی تحت رفتار گرایی تعریف می شد و رفتارگرایی به عنوان مکتب اصلی تفکر در روانشناسی تبدیل شد. برخی معتقدند ایجاد روانشناسی به عنوان یک علم هدفمند و قابل اندازه گیری دلیل محبوبیت روانشناسی رفتاری است. در این زمان، محققان از روش های توصیفی و اندازه گیری تجربی برای ایجاد نظریه ها استفاده می کردند.  اما در دهه ۵۰ این نظریه نزول کرد.

امروزه دیدگاه عمل شامل یادگیری و تقویت آن است. بارها و بارها  اصول و قواعد رفتاری در یک محیط روانی سالم مورد استفاده قرار گرفته است و تعدادی از درمانگران و مشاوران برای توضیح و معالجه بیماری های بی شمار از این راهکارها و تکنیک ها استفاده کرده اند. همچنین روانشناسی رفتاری به عنوان یک نظریه رفتاری و یادگیری نامیده می شود و اساس آن بدست آمدن همه عملکردها و اقدامات از طریق شرایط است. با وجود اینکه این نظریه در قرن بیستم مورد توجه افراد زیادی قرار می گرفت، اما در دهه ۵۰ با بی توجهی و انکار زیادی روبرو شد.

فن آوری روانشناسی رفتاری در بسیاری از زمینه ها مانند درمانی، آموزش و بسیاری از زمینه های اصلی دیگر در جریان است. غالبا برای آموزش و تغییر رفتار از استراتژی ها و راهکارهای رفتاری مانند شرایط کلاسیکی و عملیاتی استفاده می کنند. به عنوان مثال یک  معلم می تواند در کلاس بر اساس عملکرد دانش آموزان یک سیستم پاداش برقرار کند. اگر عملکرد دانش آموز خوب پیش برود،  پاداش و پیشنهادات ویژه ای دریافت می کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!