روانشناسی مشاوره

نکاتی ساده برای مقابله با آلزایمر

نکاتی ساده برای مقابله با آلزایمر

احساس آلزایمر دارید؟ در اینجا نکاتی ساده برای از بین بردن فراموشی وجود دارد.

  1. مهارت جدیدی را بیاموزید، با یادگیری یک مهارت جدید به مغز خود تمرین دهید. مغز شما مانند یک عضله است، بنابراین هرچه بیشتر تمرین کنید قدرت آن بیشتر می‌شود.
  2. درگیر فعالیت‌های بدن و ذهن شوید، ورزش‌های گروهی و هر فعالیتی که شما را از نظر جسمی و روحی تحت فشار قرار دهد، روش‌های ایده آلی برای حفظ یک مغز فعال است. افزایش جریان خون برای ماده خاکستری شما بسیار مفید است و بازی تیمی نیز تاثیر زیادی برای مقابله با فراموشی دارد.
  3. داوطلب شوید، پختن کیک برای مدرسه یا محل کار و هرگونه کارهای داوطلبانه و درگیر شدن در اجتماع ذهن شما را فعال نگه می‌دارد.
  4. وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید، در ارتباط بودن با دوستان و خانواده، مغز شما را فعال نگه می‌دارد و می‌تواند افسردگی و تنهایی که از عوامل اصلی کاهش شناخت و آلزایمر است را از بین ببرد.
  5. مغز خود را به چالش بکشید، پازل، جدول کلمات متقاطع و سایر بازی‌های فکری روش‌های عالی برای هدف‌گذاری مغز شما هستند. با به چالش کشیدن مغز خود، شما در حال ساخت سلول‌های مغزی جدید و تقویت مسیرهای عصبی هستید، که با این کار سلولهایی را که ممکن است آسیب ببینند یا در حال مرگ هستند خنثی می‌کنید.
  6. عادت کنید، کیف پول، کلیدها و عینک‌های آفتابی خود را هر روز در همان مکان قرار دهید. به مغز خود استراحت دهید، عادت‌ها به شما اجازه می‌دهد تا “حافظه مکانیکی” ایجاد کنید
  7. غذای سالم بخورید، مغز شما برای عملکرد مثبت به طیف وسیعی از مواد مغذی احتیاج دارد، بنابراین با خوردن غذای سالم بهترین فرصت در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا ذهنشان به‌صورت بهینه عمل کند.
  8. از تمام حواس خود استفاده کنید، وقتی به حس بینایی، بویایی، لامسه و شنوایی خود دسترسی پیدا می‌کنید شانس بیشتری برای به خاطر سپردن چیزها خواهید داشت.
  9. کارهای خود را لیست کنید، از کارهای خود یادداشت بردارید، لیست‌های خرید بنویسید، هنگام قرار ملاقات از تقویم استفاده کنید. هرچه بیشتر از یادداشت‌ها برای ثبت زندگی خود استفاده کنید، اطمینان از فراموش نکردن موارد آسان‌تر خواهد بود.

خواب کافی و جلوگیری از آلزایمر

به اندازه کافی بخوابید، مردم اغلب فکر می‌کنند اگر خواب را کم کنند، وقت بیشتری خواهند داشت و بهره وری بیشتری دارند. متأسفانه این کار نتیجه معکوس دارد و همچنین فراموش کردن چیزها را برای شما آسان می‌کند. کمبود خواب با چندین عارضه سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی، چاقی و ضعف سیستم ایمنی و آلزایمر مرتبط است.

حداقل هفت ساعت خوابیدن هر شب توانایی مغز شما را در سازماندهی مجدد خاطرات و به یاد آوردن اطلاعات بهبود می‌بخشد. این باعث می‌شود شما بیشتر بیدار و آگاه باشید،

یک رژیم غذایی و ورزش سالم داشته باشید. خوردن غذاهای سالم و ورزش فواید مثبتی برای بدن و ذهن شما دارد. برخی از غذاهای خاص مانند ماهی، توت، گردو و غلات کامل می‌توانند سلامت حافظه را تقویت کرده و به شما کمک کنند تا دچار آلزایمر نشوید. آنها حاوی امگا 3 هستند که ثابت شده است خطر آلزایمر و زوال عقل را نیز کاهش می‌دهند.

استفاده از یک برنامه ورزشی خوب، جریان خون بدن شما را بهبود می‌بخشد به این معنی که خون بیشتری می‌تواند به مغز شما راه یابد. این می‌تواند به افزایش توانایی تمرکز، حفظ روحیه مثبت و تقویت حافظه شناختی شما کمک کند.

مراقبه کنید، مدیتیشن می‌تواند قدرتمندترین راه برای پرورش ذهن و تقویت توانایی یادآوری چیزها باشد. این بدان معنا نیست که شما باید روی پاهایتان بنشینید و پاها را به حالت ضربدر درآورید و دستان خود را در حالت دعای نامعلوم قرار دهید. نیازی به انجام حالت‌های یوگا یا حتی استفاده از صدای مدیتیشن ضبط شده نیست.

چند دقیقه نشستن یا دراز کشیدن، بستن چشم و اجازه دادن به ذهن برای آرامش، می‌تواند یک راه ساده برای مقابله با آلزایمر باشد. چند دقیقه مراقبه در روز می‌تواند به شما کمک کند تمرکز کنید و حافظه شما را تقویت می‌کند.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا