روانشناسی خواب

همه چیز درباره خواب و انواع آن

خواب حالتی است که انسان در آن حالت آگاهی و پاسخگویی اش کاهش می یابد و همچنین در این وضعیت حرکت نیز کم می شود. خواب با حالت های کما رفتن، خواب زمستانی و مرگ زمین تا آسمان متفاوت است و قابل برگشت بودن از ویژگی های مهم خواب است.

انواع مختلف خواب

به طور کلی خواب از دو مرحله اساسی تشکیل شده است که به آنها می پردازیم:

  1. خواب سریع حرکت چشم (REM)
  2. خواب غیر (REM) یا خواب موج آهسته

 

  • خواب REM

خواب REM با حرکات سریع چشم در خواب مشخص می شود و نسبت به نوع دیگر خواب از آرامش متری برخوردار است. در این نوع ممکن است که عضلات بدن شروع به حرکت کند و فرد رویا ببیند. در هنگام خواب REM حس تحریک پذیری نسبت به خواب موج آهسته بیشتر است و ضربان قلب و تنفس نامنظم شده که همین یکی از ویژگی های حالت رویایی است. (انواع خواب)

مغز این نوع خواب بسیار فعال بوده و الکتروانسفالوگرام الگوهای فعالیت موج مغزی را شبیه به ساعاتی که شخص بیدار است نشان می دهد. این دلیلی است بر داشتن خوابی متناقض !

زیرا افراد در حال خوابیدن نیز مغزشان بسیار فعال است.

  • خواب غیر REM

این نوع خواب درست نقطه مخالف و مقابل خوابیدن REM عمیق است. مدت زمان قسمت های خواب از نوع REM زودتر از شب در هنگام خستگی بیشتر است که با استراحت بیشتر در طول شب، مدت زمان خوابیدن از نوع REM کاهش می یابد.

در طول خواب غیر REM فشار خون، تنفس و میزان متابولیسمی که در بدن وجود دارد کاهش می یابد. همچین هیچ نوع حرکت عضلانی در این نوع خوابیدن رخ نمی دهد. این نوع خواب نیز به خواب آرام موج معروف است زیرا این دوره، دوره ایست که امواج مغزی بسیار قوی با فرکانس بسیار پایین وجود دارد.

کابوس دیدن در این قسمت از خوابیدن نیز طبیعی است. از آنجایی که هیچ گونه حرکات عضلانی وجود ندارد، پس شخص نمی تواند کابوس را در بیداری بیاد آورد زیرا کابوس برای حافظه تلفیق نمی شوند. (انواع خواب)

 

چرخه های مختلف خواب کدامند؟

خواب REM در فاصله ای حدودا 90 دقیقه اتفاق می افتد. هر شب که شما می خوابید 4 تا 6 چرخه خواب REM و غیر REM وجود دارد. در آخرای شب، قسمت های REM طولانی تر شده و قسمت های REM کوتاه و سبک می شود.

خوابیدن از نوع غیر REM به 4 مرحله 1،2،3 یا 4 شناخته و تقسیم بندی می شود. غالبا مراحل 1 و 2 به عنوان خوابی سبک و مراحل 3 و 4 به عنوان خوابی عمیق، موج آهسته یا دلتا شناخته و تعریف می شود.

مدت زمانی که یک فرد برای خواب نیاز دارد معمولا متفاوت از بقیه است و خواب معمول حدود 7-9 ساعت است. با این وجود ممکن است برخی افراد با کمتر از 6 ساعت خوابیدن بتوانند عملکرد بسیار خوبی در بیداری داشته باشند و این در حالی است که برخی دیگر به 12 ساعت خواب نیاز داشته باشند.

در کلام آخر، خواب می تواند بر روی عملکرد ما در طول روز تاثیر زیادی بگذارد و این تاثیر می تواند مثبت باشد یا منفی باشد.

مشاهده بیشتر

دکتر مریم حسینی

دانشجوی دکتری روانشناسی عاشق روانشناسی و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا