مهارت ها

هنر نحوه برخورد مناسب با مدیر

هنر نحوه برخورد مناسب با مدیر

نحوه برخورد مناسب با مدیر و بالعکس یک مهارت است که باید یادگرفته شود و در روند کار و روحیه افراد بسیار اثر گذار است،

مسئله این است که اکثر کارمندان هنگام بروز درگیری ناراحت می‌شوند و همیشه به آن رسیدگی نمی‌شود و خیلی وقت‌ها نیز نحوه برخورد مناسب با مدیر هنگام درگیری را نمی‌دانند و این خود رضایت شغلی را با مشکل مواجه می‌کند.

قبل از اینکه به مدیر نزدیک شوید به نحوه برخورد مناسب با مدیر و حرف‌هایی که می‌خواهید بزنید فکر کنید، به یاد داشته باشید که رئیس شما از قبل چیزهای زیادی در مشت خود دارد و منتظر یک تلنگر است. تیلور می‌گوید:

“کارفرمایان مجموعه کاملی از مشکلات خاص خود را دارند و لایه دیگری از نگرانی را نمی‌خواهند “اگر درگیری اغلب ایجاد شود و شما یک پایه درگیری باشید،

ممکن است به نظر برسد که بیش از حد عصبی هستید و روی شما حساب خوبی نمی‌کنند و همچنین مسئولیت‌های مهم به شما واگذار نمی‌شود.

مدیران، شما را برای سهولت کار استخدام کرده‌اند و توقع دارند در شرایط بحران به بهترین شکل ممکن عمل کنید، بنابراین عاقلانه است که بتوانید یاد بگیرید چگونه در صورت امکان اختلافات را کاهش دهید.

گفته می‌شود مدیران معمولا کارمندان پر‌حاشیه و افرادی که نحوه برخورد مناسب با مدیر را نمی‌دانند، نمی‌خواهند زیرا محیط کاری پر‌تنش بازده کار را پایین می‌آورد.

خطرات احتمالی در محیط کاری را محاسبه کنید، پرنل می‌گوید: “هر دفتری یک عرصه اجتماعی و سیاسی است و به همین ترتیب هیچ تعاملی در خلا رخ نمی‌دهد.”هنگام انجام محاسبات ریسک‌پذیر مهم است که موقعیت خود را در دفتر نسبت به همکار خود ارزیابی کنید و بعد وارد عمل شوید.

وقت‌شناس باشید و زمان برخورد با مدیر را بدانید، تیلور می‌گوید: زمان نزدیک شدن به مدیر می‌تواند تاثیر زیادی در ارتباط شما با مدیر داشته باشد. او می‌گوید: “اگر در آن شرایط حال خوبی نداشته باشد ، ممکن است شما هدف ایده‌آل برای عصبانیت باشید.”و اتفاقات غیر‌منتظره‌ای بیفتد.

راهکارهای نحوه برخورد مناسب با مدیر

با این حال اگر رئیس شما از یک ناهار دلچسب برمی‌گردد، یا درحال شوخی کردن و بگو و بخند است، به احتمال زیاد هیچ بحرانی وجود ندارد و می‌توانید با آرامش در مورد وضعیت خود بحث کنید.

فریدمن می‌افزاید: “سعی کنید از رسیدگی به مشکلات قبل از ناهار که گرسنگی ممکن است مانع فکر درست شود یا درست قبل از پایان روز کاری که همه مشتاق رفتن به خانه هستند، جلوگیری کنید.”

از مدیر خودکمک بخواهید، فریدمن می‌گوید: در حالت ایده آل، شما می‌خواهید با برخوردی خونسرد و منطقی به رئیس خود نزدیک شوید و به او بگویید مشکلی دارید که دوست دارید از او کمک بگیرید، از رئیس خود قرار ملاقات بخواهید که هم شما را به عنوان یک فرد منظم بشناسد و همچنین بتوانید در مورد مسئله مورد نظر با او صحبت کنید.

رئیس را برای ناهار بیرون ببرید و با او صحبت کنید، تیچ می‌گوید: مدیر شما از این کار خوشحال می‌شود و از  شما بابت این امر قدردانی خواهد‌کرد، زیرا‌ اینکه کارمندی آنها را برای ناهار بیرون ببرد احتمالاً اتفاق نادری برای آنها است.

“زیرا ناهار فضای راحت‌تری را دور از محل کار فراهم می‌کند که رئیس استرس کمتری را احساس می‌کند و تمرکز بیشتری روی مسائل شما خواهد‌ داشت.”

برای حرف‌ زدن و دفاع کردن آماده باشید تیچ می‌گوید: “وقتی به رئیس خود در رابطه با نوعی درگیری با همكاران یا حتی خود رئیس مراجعه می‌كنید، مهم است كه آماده باشید و دلایل منطقی و اصولی داشته باشید.” واقعیت‌ها را ارائه دهید و سعی کنید از عقاید شخصی خود دور باشید.

چگونه و چه زمانی درگیری بوجود آمده است؟ چه کسی یا چه چیزی آن را بدتر کرده است؟ چگونه از بین بردن درگیری و نحوه برخورد مناسب با مدیر باعث بهبود روحیه همه افراد می‌شود و رضایت را به همراه خواهد داشت.

مشاهده بیشتر

دکتر مریم حسینی

دانشجوی دکتری روانشناسی عاشق روانشناسی و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا