اختلالاتروانشناسی خوابروانشناسی فیزیولوژیک

چرا ما به خواب نیاز داریم؟

در روند تکاملی بشر، خواب یکی از نیاز های مهم بوده و نقش زیادی در کیفیت زندگی ما انسان ها دارد. سیر تکاملی اکثر حیوانات به گونه ایست که مدت زمان قابل توجهی را در خواب می گذرانند، ولی با این وجود ممکن است که خواب آنها را آسیب پذیر تر کند به عنوان مثال هنگامی که حیوانات خواب باشند، ممکن است در برابر حمله شکارچیان آسیب پذیر تر باشند.

تا کنون نحوه عملکرد خواب برای پشتیبانی از سایر فرآیند های بدن مشخص نشده است. اما عملکرد های مختلف چرخه خواب REM و خواب غیر REM شناخته شده است. هنگامی که فرد بیدار است فعالیت های بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی، عصبی و روانی او نسبت به زمانی که خواب است تفاوت دارد. (نیاز به خواب)

 

عملکرد بیوشیمیایی در هنگام خواب

هورمون های متفاوتی که بستگی به خواب یا بیداری فرد دارند، ترشح می شوند. به عنوان مثال هنگامی که شما خواب هستید، هورمون رشد ترشح می شود و این در حالی است که هورمون کورتیزول در بیداری شما ترشح می شود.

میزان متابولیک در هنگام خواب غیر REM کاهش می یابد و انرژی نیز صرفه جویی شده و در نهایت درجه حرارت بدن کم می شود. هنگامی که شکا خواب هستید تولید پروتئین و مولکول های پیچیده افزایش می یابد.

در هنگام بیداری، مغز برای انجام فعالیت مقدار قابل توجهی گلوکز استفاده کرده و گلیکوژن ذخیره شده در سلول ها تخلیه می شود. در هنگام خوابیدن، این روند معکوس شده و گلوکز مورد نیاز ذخیره می شود تا در هنگام بیداری قابل دسترس باشد. (نیاز به خواب)

 

عملکرد فیزیولوژیکی در هنگام خواب

خوابیدن به عنوان یک مرحله ترمیمی یا بهبودی می تواند بدن انسان را برای قسمت بعدی بیداری آماده کند. در هنگام خواب غیر REM تقسیم سلولی سریعتر انجام می شود و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد.

عملکرد عصبی

خوابیدن تاثیراتی بر روی رشد سلول های مغزی و ارتباط بین آنها دارد. فرآیند تشکیل سلول های عصبی جدی در اوایل زندگی کُند است و شبکه های عصبی مسئول رفتار های جدید است. لازم است بدانید در خواب غیر REM قشر جلویی مغز در تمام مراحل خواب غیر فعال است. ولی در هنگام خواب REM، قشر مغز برای ورودی های حسی فعال است و در این زمان اتصالات مغزی ایجاد می شوند که در هنگام بیداری امکان ساخت و تولید آنها وجود ندارد. (نیاز به خواب)

 

خوابیدن و روانشناسی

مراحل خواب در تقویت حافظه تاثیر مثبت دارند. زمانی که شما خوابیده اید، اطلاعات بسیار کمی کسب می کنید. اما همه اطلاعاتی که در طول روز بدست می آورید، زمان خواب در حافظه تثبیت و ذخیره می شوند.

تجربه ثابت کرده است که یادگیری اطلاعات بصری در اوایل خواب بهبود می یابد و کمبود خواب منجر به یادآوری اطلاعات روز گذشته می شود.

انواع مختلف خواب تاثیرات متفاوتی بر روی حافظه و ذخیره اطلاعات دارد. در صورتی که خواب غیر REM داشته باشید، روند یادگیری در آخر شب بهتر است. رویاها ناشی از فعالیت های زمینه ای مغز هستند و همچنین به عنوان منعکس کننده اتصالات مغزی ایجاد شده در هنگام خواب REM نیز هستند.  این اتصالات و ارتباطات باعث افزایش فعالیت ذهنی خلاق و توانایی حل مشکلات می شود.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا