روانشناسی بالینی

چگونگی کنار آمدن با استرس بعد از زایمان

چگونگی کنار آمدن با استرس بعد از زایمان

کنار آمدن  با استرس بعد از زایمان و خواسته‌های یک نوزاد جدید و هر چیز دیگری که در اطراف شما می‌گذرد، می‌تواند آرامش را از شما بگیرد.

می‌توانید یک روز کامل را برای انجام یک کار مرور کنید. همین که کاری را شروع می‌کنید، کودک شما از خواب بیدار می شود، پوشک او نیاز به تغییر دارد یا اینکه نیاز به توجه دارند.

بعضی اوقات احساس می‌کنید زندگی کاملاً از کنترل خارج شده است. اگر شما نوعی از آن افرادی هستید که دوست دارید کنترل داشته باشید و از انجام کارها نگران هستید، این می‌تواند احساس تنش و ناامیدی زیادی در شما ایجاد کند. نگرانی و ناراحتی نیز می‌تواند باعث استرس شود، شاید نگران محل زندگی، پول یا روابط خود باشید.

شاید نگران چیزهای کوچکی باشید که می‌توانند تغییر بزرگی در زندگی شما ایجاد کنند. در مورد بعضی از این موارد ممکن است نتوانید کاری انجام دهید، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استرس بعد از زایمان کنار بیایید، از جمله:
  • هر شب نیم ساعت را صرف انجام کاری کنید که از آن لذت می‌برید. این به شما کمک می‌کند چیزهای دیگر را از ذهن خود دور کنید و آرام باشید. استحمام کنید، یک مجله بخوانید، تلویزیون تماشا کنید یا هر کار دیگری که به شما کمک می‌کند تا آرام شوید. کتاب، سی دی یا دی وی دی مربوط به آرامش را از کتابخانه قرض بگیرید. هر کار مربوط به خانه را نادیده بگیرید، کمی برای خودتان وقت بگذارید.
  • دیدن افراد دیگر می‌تواند به کاهش استرس بعد از زایمان کمک کند. با افرادی که در کلینیک، گروه بازی یا مهد کودک ملاقات می‌کنید، دور هم جمع شوید.
  • برای شریک زندگی خود وقت بگذارید. وقتی تنش و خستگی زیاد می‌شود از وقت گذراندن با شریک زندگی خود دریغ نکنید، حتی اگر تمام کاری که می‌توانید بکنید این است که با هم و مقابل تلویزیون بخوابید.
  • خود را ابراز کنید. صحبت در مورد احساسات می‌تواند حداقل برای مدتی کمک کند. شما و همسرتان باید احساسات یکدیگر را درک کنید و نحوه کار کردن در حمایت از یکدیگر را بررسی کنید. بعضی اوقات بهتر است با شخصی خارج از خانواده صحبت کنید.

تاثیر مشاوره بر استرس بعد از زایمان

  • راهنمایی کردن را بپذیرید. از کمک دیگران استفاده کنید، شما نمی‌توانید همه کارها را خودتان انجام دهید، بنابراین تلاش هیچ فایده ای ندارد.
  • آرام باشید، اگر کمال گرا باشید ممکن است به شما سخت بگذرد، اما پدر و مادر بودن چیزی است که هیچ کس در آن کامل نیست.

پدر و مادر شدن خستگی دارد، مادران بیشتر در مورد افسردگی و استرس بعد از زایمان صحبت می‌کنند و امروزه اکثر مردم آن را به عنوان یک واکنش فیزیولوژیکی طبیعی مشاهده می‌کنند که توسط برخی از مادران تجربه می‌شود.

آنچه در مورد آن کمتر صحبت شده این است که احساسات منفی می‌تواند فراتر از چند ماه اول زندگی کودک باشد: این احساسات را می‌توان بیشتر در دوران دبیرستان و سال‌های نوجوانی فرزند احساس کرد.

همانطور که بیشتر والدین می‌دانند، مراقبت از کودک و بسیاری از نیازهای او از نظر جسمی طاقت فرسا است. نوزادان تقریباً به مراقبت مداوم نیاز دارند، آن‌ها باید هر چند ساعت یکبار تغذیه شوند. نوزادان چندین بار در هر شب بیدار می‌شوند و آنها ممکن است به آداب و رسوم خاص نیاز داشته باشند تا آن‌ها را به خوردن غذا، متوقف کردن گریه یا خواب‌آلودگی سوق دهند. و پس از آن عرضه بی‌پایان پوشک کثیف، لباس‌های آلوده و مجموعه مایعات بدنی که آنها با نظم غیر‌عادی به والدین خود می‌بخشند نیز وجود دارد.

حضور مداوم با شخص دیگر و کمبود خواب می‌تواند پدر و مادر را از نظر جسمی فرسوده و آزرده خاطر کند. مطالعات نشان داده است که هنگامی که والدین خسته می‌شوند، این می‌تواند بر سلامت عمومی آنها و همچنین توانایی آنها در پاسخگویی به فرزندان تأثیر بگذارد،  با مشاوره و روان‌درمانی نگذارید استرس بعد از زایمان در شما ماندگار شود.

مشاهده بیشتر

دکتر نادر اباذری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی عاشق مطالعه و یادگیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا