روانشناسی یادگیری

یادگیری چیست؟

در اصل کلمه یادگیری به دو کلمه و اصطلاح “ترفند” و “آموزش شخصی” مربوط می شود و ریشه این کلمه به “دنبال کردن چیزی” برمیگردد. از دو جمله بالا می توان نتیجه گرفت که یادگیری فرآیندی برای کسب دانش و مهارت است.

با یاد گرفتن مطالب، تجربیات جدید و استفاده از آن ها می توان برای خود منفعت کسب کرد و از بروز آسیب جلوگیری کرد.

شکل گیری سیناپس ها در حین یادگیری

در ۶ ماه اول زندگی نوزاد فرآیند یادگیری اهمیت زیادی در رشد سیستم عصبی دارد. انواع محرک ها و تجربه های محیطی نیز نقش عمده ای در این فرآیند دارند که می توانند سیناپس های جدید تولید کنند و منجر به بهبود اتصالات سیناپسی نیز شوند.

این توانایی مغز بر اساس شرایط فیزیولوژیکی یا عصب آناتومیک به عنوان پلاستیک عصبی نامیده می شود.

یادگیری در نوزادان چگونه است؟

در دوران بارداری سلول های مغز تشکیل می شوند، ولی با این وجود سلول های عصبی نوزاد هنوز نمی توانند هنگام تولد ارتباط درستی برقرار کنند و این به علت عدم اتصال آنها است. این اتصالات به تدریج در ۳ سال اول زندگی ایجاد می شوند.

فرآیند اتصال با ساخت و ایجاد دندریت هایی صورت می گیرد که توانایی جذب اطلاعات را به سلول ها می دهد.

وظیفه دیگر اتصالات سیناپسی برای یادگیری در انتقال داده ها و اطلاعات است.

ظرفیت یادگیری در نوزادان تا چه اندازه است؟

نوزاد به محرک ها واکنش زیادی نشان می دهند. این واکنش زیاد نشانه مهمی برای انجام فرآیند یادگیری است. علاوه بر مهم بودن محرک ها در یاد گرفتن، آنها نیز می توانند برای رشد مغز نقش مهمی ایفا کنند.

به عنوان مثال محیطی که در آن محرک های کمتری وجود داشته باشد، یاد گرفتن برای نوزاد دشوار خواهد بود و یا کودک اصلا چیزی یاد نمی گیرد.

کودکان در این سن رشد در تشخیص و تمایز چهره و صدای افراد عملکرد بهتری نسبت به بزرگسالان دارند و او می تواند فرق بین آشنا و غریبه را به راحتی تشخیص دهد.

پس از آنکه کودک در محیط شخصی خود ثابت شد، او می تواند انعطاف پذیری خاصی در توانایی های ذهنی خود از دست دهد. با وجود از دست دادن توانایی هایی های ذهنی خود، فرآیند یاد گرفتن نسبت به قبل خاص تر می شود. این پیشرفت در ۶ ماه اول زندگی اتفاق می افتد.

عملکرد مغز در فرآیند یادگیری چگونه است؟

مغز  برای یادگیری از سلول های عصبی برای برقراری ارتباط و مدیریت خود استفاده می کند. پیشرفت و توسعه نورورن ها و ظرفیت های مغزی تا حد زیادی به محرک های محیطی و حسی بستگی دارد. مغز در برقراری ارتباط برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق سلول های عصبی یا همان نورون ها اقدام می کند.

مغز وظیفه پردازش همه ادراکی که با هم مرتبط هستند نیز بر عهده دارد. این پردازش به چه شکل است؟

مغز با استفاده از اطلاعات قبلی ذخیره شده شروع به پردازش اطلاعات و داده ها می کند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!