تعریف نگرش از دید روانشناسان

تعریف نگرش از دید روانشناسان

نگرش  یا گرایش در برگیرنده تمایلاتی است که یک شخص برای ارزیابی مسائل از طریق روشی معین استفاده می کند. این تمایلات میتواند شامل سنجش افراد، موضوعات، اشیا یا رویداد ها باشد. چنین ارزیابی هایی می تواند مثبت، منفی و یا حتی در بعضی از مواقع نامشخص باشد. به عنوان مثال ممکن است به یک شخص یا مسئله احساسی مختلط داشته باشید.

محققان روانشناسی بالینی

بر این باورند که روش و رفتار افراد از چندین قسمت و جزء تشکیل شده است. بعضی از قسمت های گرایش تحت عنوان های CAB  و یا ABC نام گذاری می شوند.

اجزاء نگرش

  1. جزء شناختی: شامل افکار و عقاید شما درباره موضوعی خاص است.
  2. جزء عاطفی: چگونگی به وجود آمدن جسم، شخص، مسئله یا احساس شما را شرح می دهد.
  3. جزء رفتاری: چگونگی تاثیر رفتار شما بر طرز برخورد را بیان می کند.

 

نگرش ها می توانند

به دو گروه صریح و نا آشکار تقسیم بندی شوند. گرایش صریح عبارت است از وضعیتی که شما به طور آگاهانه از آنها اطلاع دارید و به طور مستقیم بر رفتار و عقاید تاثیر می گذارد. نگرشی به طور ناخودآگاه در شما وجود دارد و تاثیراتی بر روی رفتار و عقاید شما دارند، نا آشکار یا ضمنی است.

 

تکوین نگرش

در چگونگی و چرا گرایش ها چندین عامل وجود دارد. در این مقاله قصد داریم یک نگاه دقیق به نحوه شکل گیری و تکوین آنها بیندازیم.

  • تجربه

نگرش نتیجه مستقیم تجربه است. آنها ممکن است مستقیما بر اثر تجربه شخصی یا مشاهده پدیدار شوند.

  • عوامل اجتماعی

نقش، شخصیت و هنجار های اجتماعی تاثیر بسزایی در طرز برخورد ها دارد. شخصیت های اجتماعی به طرز رفتار افراد در قالب یک نقش یا زمینه خاص مربوط می شوند. هنجار های اجتماعی عبارت است از قوانینی که جامعه برای رفتار های مناسب در نظر گرفته است.

  • یادگیری

روش و رفتار را می توان از روش های مختلف بیاموزیم. به عنوان مثال در نظر داشته باشید که یک بازاریاب و تبلیغ کننده برای تحت تاثیر قرار دادن گرایش شما نسبت به محصول مورد نظر خود، چگونه از شرط بندی کلاسیک استفاده می کند. افراد جوان و زیبایی را در تبلیغات تلویزیونی می بینید که از نوشیدنی ورزشی در ساحل گرمسیری لذت میبرند. تصاویر جذاب تبلیغاتی باعث می شود که یک دیدگاه مثبت از نوشیدنی در ذهن شما ایجاد شود.

  • شرط بندی

شرط بندی جز آن دسته از عملیاتی است که بر روی نگرش شما تاثیر گذار است. جوانی که تازه سیگار کشیدن را شروع کرده است در نظر بگیرید. این شخص هر جا سیگارش را روشن کند، مردم شکایت می کنند و از او می خواهند که در نزدیک آنها نباشد. این عمل باعث می شود که یک دیدگاه منفی از سیگار در ذهن آن جوان به وجود آید که نهایتا منجر به ترک سیگار او می شود.

  • مشاهده

افراد می توانند گرایش ها را با مشاهده اطرافیان بیاموزند. وقتی شخصی شما را تحسین می کند، در واقع از یک گرایش خاص حمایت کرده است و بالعکس. به عنوان مثال کودکان زمان زیادی از زندگی خود را با رعایت روش و رفتار والدین می گذرانند و معمولا همان دیدگاه مشابه را به نمایش می گذارند.

عوامل موثر بر قدرت نگرش

  1. متخصص بودن در یک زمینه خاص
  2. پیش بینی نتیجه مطلوب
  3. تجربه شخصی
  4. ایستادگی در برابر برنده شدن یا از دست دادن یک موضوع
  5. بیان مکرر نگرش