مدیریت مه آلودگی مغز

مه آلودگی مغز

مه آلودگی مغز یکی از اختلالات روانشناسی محسوب می شود. هنگامی که از “عملکرد های شناختی” صحبت می کنیم، در واقع منظورمان درباره انواع فعالیت های مربوط به ذهن مانند حافظه، یادگیری، حل مسئله، قدرت تصمیم گیری و توجه کردن است.

زندگی در یک دهه گذشته ثابت کرده که تجربه درد می تواند بر چگونگی عملکرد فعالیت های ذهنی تاثیر بگذارد. اگر درد شدت بیشتری داشته باشد و قسمت های زیادی از بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد، در نتیجه تاثیر آن بر ذهن و مغز مخرب تر است.

پژوهش ها چه می گویند؟

آنچه که پژوهش ها نشان می دهد این است که درد مزمن می تواند باعث ایجاد اختلال در فعالیت ها و عملکرد های شناختی شود. لازم است بدانید که فعالیت ها و عملکرد های شناختی جز قابل تشخیص ترین حافظه ها محسوب می شود.

درد مزمن می تواند با مشکلاتی از جمله یادآوری کلمات، اطلاعات، اشیا و مکان هایی که ما به عنوان حافظه مکانی می شناسیم به همراه داشته باشد. در صورتی که این درد مزمن قسمت وسیع تری از بدن را درگیر کند، نقص حافظه بیشتر خواهد بود.

در تحقیقات آمده است که درد مزمن دخالت هایی در نحوه تمرکز، انجام مسئولیت و همچنین توانایی سازماندهی افکار (شناخته شده به عنوان کارکرد اجرایی و عملی) دارد.

نمونه

به عنوان مثال به نظر می رسد که درد مزمن در توانایی همگام سازی و تطبیق دهی مغز در  هنگام انجام مسئولیت دخالت  دارد. ما در تلاشیم تا دلایل و عوامل بروز مه آلودگی مغز را بهتر بشناسیم.

اما یک پژوهش از میان چندین پژوهش دیگر نشان می دهد هنگامی که مغز دچار درد بیش از حد فعال شده و استرس زا شده باشد، معمولا بخش هایی از مغز که مختص استراحت می باشند درگیر درد مزمن نمی شوند و این می تواند منجر به تغییر نحوه عملکرد مغز در جهت ذخیره اطلاعات و فعالیت های عملی شود.

هنامی که در یک اتاق شلوغ قرار دارید و همه افراد همزمان با شما صحبت می کنند، گفتگو با یک شخص خاص دشوار تر می شود. تمرکز کردن وقتی سخت می شود که تجربه درد مزمن منجر به ایجاد سر و صداهای اضافه در مغز شود.

بنابراین اگر فکر می کنید که تجربه درد مزمن باعث مه آلودگی مغز می شود، چه باید کرد؟

یکی از راه های کاهش مه آلودگی مغز این است که سو و صداهای اضافی  ناخواسته را پاک کنید و برای انجام این کار می توانید از یک راه اثبات شده مانند مدیتیشن استفاده کنید. استفاده از آموزش مراقبه آگاهی ذهنی می تواند در سیستم عصبی آرامش ایجاد کند.

در نتیجه آرامش ایجاد شده باعث بهبود عملکرد های شناختی و مه آلودگی مغز می شود. حواس پرتی یکی دیگر از راه های ضعیف کردن این مداخلات است. برای حواس پرتی می توان از ترفند های ساده ای مانند گوش دادن به موسیقی، روزنامه نگاری، نقاشی یا رنگ آمیزی استفاده کرد.

ورزش اثرات قدرتمندی بر عملکرد مغز حتی در افراد سالخورده دارد. هنگامی که ورزش می کنید، پروتئینی به نام نوروتروفیک ایجاد می شود که منجر به تقویت عملکرد مغز، بهبود افسردگی و استرس می شود.

استفاده از یادداشت برداری برای تهیه لیستی از امتحان کردن این راهکار ها را فراموش نکنید. داشتن یک دفترچه یادداشت مانند دارو عمل می کند که می تواند در یادآوری مهمترین کارها به شما کند.