روانشناسی مشاوره

۵ راه نو شدن از نظر روانی در فصل بهار

برای بسیاری از افراد

بهار شروعی دباره و تجدید انرژی به شمار میرود اما تغییرات فصلی و آب و هوایی در این فصل میتواند بر خلق و خو و سلامت روان افراد تاثیر گذارند .برای مقابله با این اختلال عاطفی فصلی از تو صیه هایی میتوان کمک گرفت .

۱- استفاده از نور خورشید :

تغییر سطح نور خورشید میتواند نقش مهمی در تغییر  حالات داشته باشد .ساعت بدن در ماه های زمستانی به دلیل عدم وجود مداوم نور خورشید میتواند از حالت طبیعی خارج شود که این امر خلقوخوی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد .

کمبود نورخورشید هم چنین باعث تولید سروتونین ودوپامین در بدن میشود .این مواد شیمیایی بطور مستقیم احساسات شادی ورفاه افراد را تحت تاثیر قرار میدهد .با آغاز فصل بهار وگذراندن وقت خود در فضای بیرونی پیدا میکنند .افرادی که در زمستان دچار کاهش انرژی و نشانه های   افسردگی میشوند با اغاز فصل بهار بدلیل تابش بیشتر آفتاب وافزایش سطح تولید سروتونین ودوپامین در بدن احساس بهتری داشته ودچار بهبود خلق وخو میشوند .

طبق توصیه پزشکان استفاده از نور خورشید از بهترین راهکار ها برای بهبود خلق وخوی افراد است وافراد نباید تغییرات ساده ای همچون نشستن در نیمکتی در معرض نور خورشید ویا حتی باز کردن پرده های خانه برای بهره بردن بیشتر از نور خورشید را برای بهبود سلامت روان خود دست کم بگیرند .

۲-جنب وجوش بیشتر :

مطالعات بطور مداوم نشان میدهند ورزش منظم بطور قابل توجهی نشانه های افسردگی را بهبود میبخشد .همچنین با افزایش درجه حرارت وتغییرات آب وهوایی در فصل بهار ،ورزش میتواند مزایای بیشتری نیز برای فرد به همراه بیاورد .

از زمان های کوتاه مانند زمان استراحت پس از ناهار خود در محل کار برای پیاده روی کوتاه در ساختمان اطراف محل کار ویا از صبح ها برای پیاده روی ودویدن در پارک ها استفاده کنید.

۳-ایجاد خاطرات جدید :

خلق وخوی افراد به شدت تحت تاثیر نشانه های جسمی ،عاطفی واجتماعی مختلف قرار دارد.بسیاری از نشانه ها میتواند از خاطرات نشات بگیرند.بسیاری از افراد فصل ها را با نشانه های خاصی از جمله یک نشانه مثبت مانند تعطیلاتی خاص یا یک نشانه منفی مانند مرگ یک عزیز به یاد بیاورند.در صورت امکان زمانهای خاصی را با خانواده ودوستان خود بگذرانید .

هم چنین بسیاری از رویدادها ومراسم های خاص در فصل های مختلف در شهرها برگزار میشوند که مشارکت در آن ها میتواند برای سلامت روان فرد مفید واقع شده واز اختلال عاطفی فصلی جلو گیری کنند.

۴- خوردن غذاهای سالم :

پیروی از یک رژیم غذایی سالم علاوه بر افزایش سلامت جسمی موجب افزایش سطوح احساس رفاه ورضایت افراد میشود .مطالعات همبستگی مثبتی بین رژیم های غذایی سالم ونتایج بهترسلامت روان را نشان داده اند .

بسیاری از میوه ها وسبزیجات تازه در فصل بهار به بازار میایند که افزودن آن ها به رژیم غذایی مفید است .در زمان افسردگی ولع افراد برای خوردن غذاهای شیرین ومضر بیشتر میشود که جایگزین کردن آنها با سبزیجات ومیوه های تازه فصل توصیه میشود.

۵- شروعی تازه در بهار برای بهبود سلامت روان:

افراد میتوانند افسردگی فصلی وتغییرات خلق وخو را در هر زمانی از سال تجربه کنند .لازم به ذکر است بسیاری از افراد نیاز دارند تا علاوه بر دنبال کردن این توصیه هابرای درمان افسردگی خود وبازیابی سلامت کامل روان خود به روان شناس مراجعه کنند .

افرادی که به افسردگی فصلی در بهار مبتلا میشوند ممکن است از انرژی بسیار دیگر افراد وتلاش شان برای شروعی دوباره متعجب شوند .در صورتی که فردی به چنین احساساتی مبتلا شود باید به یک روان شناس یا پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان های لازم را دریافت کند .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: اخطار: مطالب این سایت محافظت شده است !!